۱۳۸۸ آذر ۱, یکشنبه

آذرگان



آذرگان بر ایرانیان ایراندوست خجسته باد

آذر روز از آذرماه برابر با 9 آذر در گاهشماری ایرانی
«نماز به تو ای آتش، ای بزرگ ترین آفریده ی اهورامزدا و سزاوار ستایش»در این روز
ایرانیان نخستین شعله زمستانی را بر می افروخته اند و سرود آتش می خواندند و به جشن و نیایش آتش می‌پرداختند.یسنا 62، بند 9

روز نهم هر ماه «آذر» یا «اَتر»(Atar) نام دارد؛ آذر ایزد ِویژه ی همه ی آتش هاست و از احترام ویژه ای نسبت به سایر آخشیج ها (عناصر) برخوردار می باشد و «جشن آذرگان» جشنی دیگر از جشن های آتش است در گرامیداشت این آخشیج و ایزد منسوب به آن.
در صفحه ۲۵۶ ترجمه ی آثارالباقيه از ابوريحان بیرونی درباره ی این جشن آمده است :
«... روز نهم آذر عيدی است که به مناسبت توافق دو نام آذرجشن می گويند و در اين روز به افروختن آتش نيازمند می باشند و اين روز جشن آتش است و بنام فرشته ای که به همه ی آتش ها موکل است ناميده شده، زرتشت امر کرده در اين روز آتشکده ها را زيارت کنند و در کارهای جهان مشورت نمايند ...»
در «فرهنگ جهانگیری»، «برهان قاطع»، «مروج الذهب مسعودی» و «المدخل فی صناعة احکام النجوم» از کیا کوشیار ابن لبان با شهری جیلی، این جشن را «آذرخش» نوشته اند.
در جشن های آتش مردم روی بام خانه ها آتش افروخته و آن روز را با شادی و شادمانی و پایکوبی و نیایش و فرآوری خوراک های ویژه و «آفرینگان خوانی» جشن می گیرند.نزد ایرانیان، جشن آذرگان از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و همچون نوروز و مهرگان بر آن ارج می نهاده اند. در این روز آتشکده ها را آراسته و آذین بندی می کردند و در آن جایگاه مقدس مراسم ویژه ای برای جشن برگزار می کردند. نظافت و پاکیزگی، از جمله ستردن موی و چیدن ناخن در این روز نیک بود و معتقد بودند در این روز مشاوره و رایزنی درباره ی امور و دشواری ها به نتیجه ی مطلوب می انجامد.
آتش به طور عموم از روزگاران بسیار کهن تا به امروز مورد توجه همه ی اقوام روی زمین بوده و هر قوم و طایفه ای به شکلی آن را ستوده اند.
دانشمند آلمانی «شفتلویتز»(Sheftelwitz) در کتاب خود «آیین قدیم ایران و یهودیت» نوشتار بسیار مفیدی در این باره دارد و نشان می دهد که چگونه همه ی ملل جهان از هر نژاد آتش را می ستایند و از متمدن ترین کشورها در اروپا تا وحشی ترین قبایل آفریقایی در ستودن این عنصر درخشان با یکدیگر شریک هستند.
در نزد هندوان نیز، «آگنی»(Agni) اسم آتش و نام پروردگار آن است و در «ریگ ودا»ی هندوان و اوستای ایرانیان اسم پیشوای دینی هر دو دسته از آریایی ها، «اَتره ون»(Athravan) می باشد که به مانک آذربان و آن کسی که از برای پاسبانی آتش گماشته می شود است.
همچنان در «وستالیس»(Westalis) در رم قدیم دختری پاکدامن و دانا از خاندانی شریف به نگهبانی و زنده نگه داشتن آتش مقدس در معبد «وستا»(Westa) موظف بوده است و در مدت خدمتش که 30 سال بوده، می بایست با کمال پاکی و پرهیزگاری و تقدس به سر برد و نگذارد آتش مقدسی که پشتیبان دولت رم تصور می شد خاموش گردد.
بن نوشت ها :
1. جشن های آتش - هاشم رضی2. تاریخ نوروز و گاهشماری ایران - عبدالعظیم رضایی3. آثارالباقیه - ابوریحان بیرونی4. فرهنگ فارسی برهان قاطع - خلف تبریزی
برداشت از: سایت آریا بوم
این مطلب به تاریخ6 آذرماه2568 شاهنشاهی برابر با
6آذر ماه1388 خورشیدی تحمیلی نوشته شد.

۱۲ نظر:

  1. واژه های غزلم را همه چون خاک
    به پای خس و خاشاک بریزید
    که آن مردک بیمار بداند
    نفس ملت سبزم
    غزل یار دبستانی من را چو بخواند
    دگر اهریمن نامرد
    ستم کردن و کشتن نتواند نتواند
    نه به زور و زر و تزویر
    نه با ترکش و شلاق و چماق و قفس و تیر

    اطلاع رسانی 16 آذر رو شروع کنیم...

    زین های و هوی و نعره و فتوا و گفت ها
    نان میخورند و نفت
    گردن کلفت ها

    پاسخحذف
  2. درود
    ير شماهام خجسته باد اين روز بزرگ
    بدرود

    پاسخحذف
  3. زنده کردن رسوم زیبای ایران کهن عمل بسیار پسندیده ای است که جامعه خشونت زده ما بسیار به آن نیاز دارد.
    در ضمن من مجبور شدم پست قلبی خود را به Draft بفرستم و کامنت شما را هم دیدم.به همین خاطر از شما تشکر وعذر خواهی می کنم.

    پاسخحذف
  4. درود!
    آذرگان بر شما نیز خجسته باد!
    به امید روزی که برپایی این جشن و جشن‌های هم پایه‌اش، نویدبخش آغاز بهار در ایران باشد.
    پیروز باشید!

    پاسخحذف
  5. درود بر شما. متاسفانه تا به حال چهار وبلاگ ما رو حذف یا در بلاگر هم فیلتر کردند اگر 100 تا هم ایجاد کنیم فیلتر میکنند . ولی خوشبختانه تمام کسانی که در ایران هستند از فیلتر شکن استفاده میکنند مگر اینکه مضرات دیگه ای داشته باشه ویا راه حلهای دیگه که بنده بی اطلاعم. شما هم اگر در ایران زندگی میکنید حتما فیلتر شکن باید داشته باشید مگر اینکه به سایتهای سیاسی علاقمند نبوده باشید و تا حالا نیازی نداشته اید و اما اگر دارید که پس به قول سریال حسن کچل" ای تنبل ای تنبل " فقط کافی فیلتر شکن رو اجرا کنید همین. ضمنا بنده شرمنده شما شدم برای ایجاد لوگو با اینکه شما از من نخواسته بودیدالبته قول میدهم که انجام دهم ولی فعلا بنا به دلایلی کمتر سراغ اینترنت می آم.

    پاسخحذف
  6. سلام نوشین خانم گرامی . خیلی خوشحالم که بانوی با شخصیتی مثه شما بنده حقیر رو دعوت می کنه تا از مطالب زیباش بازدید کنم . اما ناراحتم که به دلیل کمبود امکانات توی دامغان نمی تونم برسم خدمتت(آخه من دانشجوی دامغان هستم) . تمام مطالب هر سه تا وبلاگت رو تقریبا مطالعه کردم . باز هم مثه همیشه از نوشتار هات لذت بردم اما باز هم با درون مایه بعضی از اون ها مخالفم . این جشن بزرگ یعنی آذرگان رو بهت شادباش می گم . امید وارم بار دیگه این جشن های باستانی احیا بشه و شادی ئ خرمی به این سرزمین برگرده و ای عزاداری های بی سرانجام از کشورمون خارج بشه. از اینکه اومدم پیشت خیلی خوشحالم . خدا نگهدار

    پاسخحذف
  7. درود بر نوشین ارجمند
    شاد بویت

    پاسخحذف
  8. سلام. نوشته ی بسیار ارزنده ای بود. آذرگان بر شما هم خجسته باد

    پاسخحذف
  9. جالب بود! آذر ماه من است - زنده باشید

    پاسخحذف
  10. درود بر نوشين گرام
    وبلاگ من در بلاگفا به دست مزدوران جيره خواران فيلتر شده است
    به زودي با يك آدرس جديد خواهم آمد
    در باره ايرج ميرزا بلوار اش در مشهد بايد بگم من به عنوان يك مشهدي از اين كار شهرداري مشهد واقعا متاسفم بسيار نامه از سوي فرهنگيان به شهرداري فرستاده شده است اين كار را سرزنش كرده اند ولي ك. گوش شنوا
    شاد باشي

    پاسخحذف
  11. درود

    ((به یاد رضا فاضلی)) به روز شد.

    بدرود. پاینده ایران

    پاسخحذف