۱۳۸۹ آبان ۵, چهارشنبه

7 آبان روز جهانی کوروش بزرگ خجسته و همایون باد ( تقدیم گلهای فراوان )



7 آبان روز جهانی کوروش بزرگ بر ایرانیان فرخنده باد

 

۷آبان برابر با 29 اکتبر روز منشور حقوق بشر توسط کورش بزرگ نام گرفته است
  برای این افتخار بزرگ همگی جشن میگیریم.

در زمان کوروش بزرگ فقط ...,...11 کیلومتر مربع خشکیهای جهان متمدن آن زمان تشکیل میگرفت و کوروش بزرگ موفق شد ...,...8 کیلوکتر مربع از آن سرزمینها را وارد امپراتوری ایران کند.


گفتاری با دوستان و ایرانیان گرامی:

* در جواب به هم میهنانی که مطالب تاریخی را از روی کتابهای تاریخ نویسان شیاد میخوانند و مرتب میگویند و در وبلاگهایشان مینویسند که در زمان هخامنشیان برده داری بوده باید به این نامردان و نازنان وبلاگ نویس بگویم اگر کوروش برده داری میکرده و بقول یک آفت اللهی در دوازده سالگیش کاروانزنی میکرد پس چرا در تورات و  قران نام نیکش بجا مانده؟ اگر مطالب قرانتان را هم قبول داشتید میفهمیدید که متن کتابهائی را که خوانده اید یک شیاد نوشته نه یک تاریخ نویس بی غرض . 
 
* جالب اینجاست که در خارج از کشور این روز مورد توجه قرار می گیرد ولی در کشور ما ...خواهشمندیم که این روز را در تارنمای خود اعلام کنید و از دیگران هم بخواهید که این روز را در تارنمایشان اعلام کنند... از همین امروز تا برای روز 7 آبان همه ی مردم ایران مطلع باشند... پس از همین امروز اقدام کنید...اگر در نشریه ای فعالیت میکنید... حتما مقاله ای برای این روز آماده کنید و به چاپ برسانید...اگر مشغول به تحصیل هستید حتما در تابلوی اعلانات مدرسه یا دانشگاهتان این روز را اعلام کنید...همچنین می توانید با استفاده از ایمیل، پیامک،آفلاین این روز را به دوستانتان اعلام کنید...گل های زیبایی که در سرزمین ایران می بینید بوی خوش فرزندانی را می دهند که عاشقانه برای رهایی و سرفرازی نام ایران فدا شدند .

دیدار از منشور کوروش بزرگ در روز جهانی کوروش تعطیل شد

جـــرس: در حالیکه روز هفتم آبان روز جهانی “کورش بزرگ” نام گرفته بود، دیدار از منشور حقوق بشر کورش در موزه ملی ایران – بدلیل اعلام تعطیلی آن از سوی دولت- امکان‌پذیر نخواهد بود.


به گزارش روابط عمومی موزه ملی ایران، این موزه روزهای ششم و هفتم آبان تعطیل می باشد و موزه در طول این دو روز پذیرای بازدیدکنندگان منشور کوروش نخواهد بود.
آزاده اردکانی، رییس کل موزه ملی ایران، دلیل این تعطیلی نابهنگام را “به‌روز رسانی سیستم امنیتی و تجهیزات دوربین‌های مداربسته و تاسیسات برق موزه ملی” اعلام نموده و گفته است با توجه به بروزرسانی و تجهیز دوباره این تاسیسات فنی، موزه ملی ایران در طول دو روز پذیرای بازدیدکنندگان موزه و نمایشگاه منشور کوروش نخواهد بود.
این مقام مسئول ادامه داد: پیش از برگزاری نمایشگاه منشور کوروش در فصل پاییز، ساعت بازدید از موزه ملی ایران از ٩ صبح تا ١٨ عصر امکان‌پذیر بود، اما به بنا به شرایط خاص موزه و برقراری این نمایشگاه، ساعت بازدید از ساعت ٩صبح تا ٢١ شب است.
تعطیلی موزه ملی در دو روز ششم و هفتم آبان‌ماه در حالی اعلام می‌شود که از مدتی پیش، سازمان‌های غیردولتی و دوستداران فرهنگ ایران، همه گروه‌های مردم را به بازدید از منشور کورش در هفتم آبان‌ماه سال‌روز صدور منشور جهانی حقوق بشر کورش بزرگ فراخوانده بودند.
* از دیدگاه صاحب‌نظران این اقدام مدیریت موزه ملی ایران صرفا به منظور پیشگیری از سفر دوستداران کورش بزرگ به تهران و بازدید گسترده و گروهی از منشور کورش بزرگ در روز جهانی کورش صورت می‌گیرد. 

قوانین کورش بزرگ:
برابری زن و مرد، آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی کار، آزادی مسافرت، آزادی در انتخاب همسر و برانداختن برده داری و نشان دادن راه ها و زندگی انسانی و کورش بزرگ سالار جهان که پادشاهان دیگر راه او را ادامه دادند کورش بزرگ شجاع و عاقل و ساده و مهربان بود و به ملت توجه زیادی می کرد و حتی با این که پادشاه ۳۹ کشور بود تبعیض نژادی نمی کرد و جهان را در صلح قرار داده بود تا جایی که همه ملت ها خواستار پادشاهی کورش بزرگ بودن و حتی دشمنانش هم دوست داشتن او پیروز باشد تا از زیر ضلم قومهای وحشی دیگر بیرون آیند. 
کورش بزرگ و داریوش بزرگ و دیگر بزرگان ایران در اوج بزرگی و عزت و سرچشمه خوبی ها هیچ وقت مغرور نشدن و دست به خوشونت نه خودشان و نه سربازانشون زدن - واقع چه پادشاهان بلند همت و بزرگی داشتیم تازه این نیمی از خوبیهای اونها رو بیان نمی کنه اونها روحی والا داشتن و با انسانیت که همه را برای اتخاب دین آزاد می گذاشتند و کورش بزرگ بیان می کردن که هرکسی هرجوری با هر لباسی می تواند هرچی را دوست دارد بپرستد و آزادانه دین خود را بیان کند و در وصیت نامه اش می گوید افتخار است در خاک ایرانم دفن می شوم و مردمان پارس را به عزت تمام رساندم و ایرانی بزرگ و عزیزم را برای شما به ارمغان می گذارم و بعد من راه خوبی را پیش بگیرد و به ملت خدمت کنید و خرد خود را بیشتر کنید و وطن پرستی خود را با بزرگی و عزت نگه دارید. 
خیلی از آزادیهای دیگر که در منشور حقوق بشر آمده ریشه در گاتهای زرتشت دارند 
کوروش ایرانیان را مبدل به یک ملت صنعتی کرد و طوری صنایع ایران در دوره هخامنشی پیشرفت کرد که از کشورهای دیگر برای فراگرفتن صنعت به ایران می آمدند و پس از مدتی کارآموزی به کشور خود بر می گشتند.

ترجمه منشور حقوق بشر کوروش
به راستی چه میماند از آدمی جز چراغی روشن به راه آیندگان؟ پس بدانید که راستی بر دروغ ،نیکی بر بدی ،پاکی بر پلیدی ، بخشایش بر انتقام ،آشتی بر جنگ ،خرد بر جنون چیره خواهد شد و آیندگان بر ما قضاوت خواهند کرد و شما نیز چون من روزی تن اندر این خاک خسته خواهید کشید.
کورش هخامنش.منشور پاسارگاد

در مورد کوروش:
کوروش دوم، معروف به کوروش بزرگ یا کوروش کبیر (
۵۷۶-۵۲۹ پیش از میلاد) شاه پارسی، به‌خاطر بخشندگی‌، بنیان گذاشتن حقوق بشر، پایه گذاری نخستین امپراطوری چند ملیتی و بزرگ جهان، آزاد کردن برده ها و اسرا، احترام به عقاید و مذاهب مختلف، گسترش تمدن و... شناخته شده‌است. کوروش نخستین شاه ایران و بنیان‌گذار دوره‌ی شاهنشاهی ایرانیان می باشد.

چم ( معنای نام ) کوروش:
واژه کوروش یعنی "خورشیدوار". کور یعنی "خورشید" و وش یعنی "مانند".

7 آبان ماه خورشیدی برابر با 29 اكتبر میلادی است.
در سال 529 قبل از میلاد در چنین روزی كوروش بزرگ بابل را فتح كرد اما این مهمترین اتفاق این روز نیست مهمتر از فتح بابل فتح قلبهای انسانهای آن روزگار بود كه كوروش بزرگ با رفتار انسان دوستانه اش موفق به انجام آن شد.
در آن روزگار ( وشاید هنوز هم) فتح یك سرزمین به دست یك حاكم معنایی جز قتل و نابودی، تجاوز و اسارت نداشت (وندارد) اما كوروش رفتار و منشی را به دیگر انسانها یاد داد كه امروزه ما از آن به عنوان مبانی حقوق بشر یاد می كنیم.

كوروش از نظر دین
یهودیت ( وبالطبع آن مسیحیت ) پیامبر خدا محسوب می شود و در اسلام نیز او را همان ذوالقرنین قرآن می دانند.

 
این پیام به تاریخ چهارشنبه5 آبان ماه 2569 شاهنشاهی برابر با
5 آبان ماه خورشیدی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۶ نظر:

  1. درود
    نوشین گرامی آنچه در نوشتارهای تاریخی آمده همواره اگر با نظر خواننده هماهنگ باشد خوشایند است و اگر نباشد ناخوشایند تاریخ خوانی و تاریخ نویسی برای قضاوت کردن پایه و اساس مناسبی نیست و با توجه به آن فقط میتوان روایت ها و اتفاقاتی را از زبان اشخاصی خواند و برداشتهای شخصی کرد. شخصیت کورش با قضاوتهای مغرضانه یا طرفدارانه من و شما و دیگران هرگز تغییری نمی کند او به هر تقدیر مرد بزرگ و تاریخ سازی بود و نام نیکی از خود به یادگار گذاشت که هرگز از خاطره تاریخ پاک نمی شود.

    پاسخحذف
  2. باسپاس.

    ...کاربسیارخوبی بود.

    ...این روزبزرگ برشماهم شادوخجسته باد.

    ...راستی به شماازپایگاه تازه ام(:فردوسی بزرگ)پیام داده بودم.

    ...اگه تونستی،به این پایگاه سربزن:

    پاسخحذف
  3. (... کتزیاس می گوید:
    کوروش ایرانیان را مبدل به یک ملت صنعتی کرد و طوری صنایع ایران در دوره هخامنشی پیشرفت کرد که از کشورهای دیگر برای فراگرفتن صنعت به ایران می آمدند و پس از مدتی کارآموزی به کشور خود بر می گشتند....)
    و بعد از کوروش پیامبر بزرگ ،دوره های معدود هنگامه ای اینچنین پیدا شد که اعظمش بعد از ورود اسلام بود با دانشمندان بزرگ مسلکان ایرانی ولی باز از قاجار و پهلوی نوکری شروع شد و کاپیتالاسیون و عهدنامه ها و جداییها مخصوصا شمال و شرق و جنوب(بحرین) از ایران بزرگ.پیشرفتی نبود جز آنچه اربابان انگلیسی و آمریکایی جلوی سگ نگهبانشان در منطقه می انداختند.اما کتزیاس باز هم ببین که ایران الان مستقل و استوار در برابر مستکبران استعمار گر غارتگر ایستاده و در مسیر پیشرفت با سرعت در حرکت است.و کوروش نیز از این احوال ایرانش قطعا خشنود.
    زنده بادایران و مردمانش ، ایران و شهیدانش و ایران و رهبرانش که فخر ایرانیان فهیم و شجاعند

    پاسخحذف
  4. با تشكر از مطالب جامع و كامل تون منم روز جهاني كورش بزرگ را تبريك ميگم . به روزم/ نداي سبز زنده رود

    پاسخحذف
  5. دورد بر کوروش بزرگ شاهنشاه جهان ...

    خانم نوشین مطلبی با عنوان تخت ابونصر در وبسایتم قرار دادم خوشحال میشم بخونینش و نظرتون رو بیان کنید.

    پاسخحذف
  6. سلام...!
    آرزو ميكنم كه كاش من و امثال من ميتونستيم جونمونو بديم تا امثال كورش بتونن بيشتر بمونن.يا شايد اشتباه كنم بهتره كه منو امثال من سعي كنيم كورش باشيم

    پاسخحذف