۱۳۸۹ خرداد ۲۸, جمعه

معبد آناهیتا در خطر ویرانی

معبد آناهیتا در خطرویرانی

عملیات ساختمانی در نزدیکی بقایای معبد باستانی آناهیتا در شهر کنگاور کرمانشاه تهدید جدیدی را متوجه این بنای تاریخی کرده است. ساخت و سازها ظاهرا مربوط به یک امام زاده است که در نزدیکی این معبد باستانی قرار دارد.
گزارش های رسیده از ساخته شدن پایه های بتنی و وجود مصالح ساختمانی مثل تیرآهن در نزدیکی معبد آناهیتا خبر می دهند که از آغاز عملیات ساختمانی در نزدیکی این معبد تاریخی حکایت دارد.
ایسنا از کاشته شدن ۱۴ پایه بزرگ بتنی در فاصله ای بسیار نزدیک به این اثر تاریخی خبر می دهد که خیس بودن بتن های آن نشانه تازه بودن این عملیات ساختمانی است.
حدود یک ماه پیش اسدالله بیرانوند، ( از این خبر چند ماه گذشته است) رئیس سازمان میراث فرهنگی استان کرمانشاه در واکنش به خبری مبنی بر ساخت و ساز در حریم معبد آناهیتا به ایسنا گفته بود: 
مسئولین اداره اوقاف شهرستان کنگاور قصد احداث سایبان دراطراف امامزاده ابراهیم را داشتند که با توجه به اینکه این امامزاده در عرصه تاریخی معبد آناهیتا قرار دارد و هرگونه ساخت و ساز در این عرصه تاریخی ممنوع است، با جدیت از فعالیت آنها جلوگیری شد.
معبد تاریخی آناهیتا از جاذبه های گردشگری ایران است که متعلق به دوران ساسانیان و اشکانیان است، اما هنوز در فهرست جهانی یونسکو قرار نگرفته و در طول سال های اخیر به دلیل عدم نظارت و نگهداری مناسب صدمه زیادی دیده است.
با وجود اینکه قانون به صراحت ساخت و ساز در حریم آثار تاریخی را ممنوع اعلام کرده است، اما ساخت و ساز، همیشه یکی از تهدیدهای جدی آثار تاریخی در این کشور بوده است.
مشخص نشده است که عملیات ساختمانی اخیر هم به امامزاده ای که در نزدیکی این معبد قرار دارد مربوط است اما مسئول اداره میراث فرهنگی شهرستان کنگاور به خبرنگار خبرگزاری مهر گفته است: 
بنا به دستور مسئولان بالاتر امکان هرگونه مصاحبه در این زمینه وجود ندارد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!.

این پیام به تاریخ آدینه ناهید شید 28 خرداد ماه 2569 شاهنشاهی برابر با
28 خرداد ماه شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۵ نظر:

  1. درود بر شما
    از آنجا که معبد آناهیتا رو 1400 سال پیش اعراب به خرابه ای تبدیل کردند دور از گمان نیست که حال پسمانده های آن تازیان به خرابه ی معبد هم رحم نکنند.

    پاسخحذف
  2. اگر دشنه ي دشمنان,گردنيم


    اگر خنجر دوستان,گرده ايم


    گواهي بخواهيد:اينک گواه


    همين زخم هايي که نشمرده ايم


    دلي سربلند و سري سر به زير


    از اين دست عمري به سر برده ايم

    پاسخحذف
  3. به نام مهربانی که مهربانی را آفرید
    دوست عزیزم با یه پست کوتاه به روزم
    منتظر حضورت هستم
    سبز باشی و استوار

    پاسخحذف
  4. درود نوشین گرامی
    اسلامیون کثیف همیشه به دنبال نابودی تاریخ ایرانند تا وقتی مردم ؛ رفتارها و منشهای نیک ایرانیانی (که ادعای پیامبری هم نداشتند) را با جنایات و هوسرانیها و فریبکاریهای عربی که ادعای ارتباط با آسمان هفتم را داشت مقایسه میکنند به کذب بودن اسلام پی نبرند
    نابود باد اسلام و دشمنان ایران
    پاینده ایران

    پاسخحذف