۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۷, جمعه

معروفترین بافت تاریخی ایران(در اصفهان) در شرف نابودی











فايل صوتي همايش در پيوندهاي زير قابل دسترس است:

معروف‌ترین بافت تاریخی ایران در شُرُفِ نابودی

به همّت دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران، همایش «ميراث فرهنگي اصفهان در خطر» در طی دو روز در تالار موزه‌ي فرش تهران با شرکت جمعی از کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی برگزار شد. به گفته کارشناسان اگر فاصله مترو تا سی‌وسه پل از 200 متر کمتر باشد سی‌وسه پل قطعاً فرو خواهد ریخت در حالی که فاصله‌ی امروز آن کمتر از 40 متر است. ازدیاد رفت‌وآمد در چهارباغ و تسریع تخریب مسجد طلاب که کلکسیون کاشی‌کاری جهان است و نابود کردن بافت تاریخی برجسته‌ی ایران و جهان، از آشکارترین پی‌آمدهای عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ است در حالی که پیش از این، گزینه‌ی دیگر، خیابان شمس‌آبادی، مورد تأیید قرار گرفته بود و این عدم رعایت نظر کارشناسی باید مورد پی‌گیری جدّی حقوقی قرار گیرد.
در روز نخست همایش، چهارشنبه چهاردهم اسفندماه، نخست حسن ظهوری، خبرنگار گزارشی از روند ساخت مترو در چهارباغ از نگاه ناظری بیرونی ارایه داد. گزارش وی با نمایش عکس‌هایی از قطع درختان کهن‌سال چهارباغ که از 40 تا بیش از 100 سال عمر داشتند همراه بود که چگونه در خیابان چهارباغ پایین بیش از 100 درخت برای ساختن ایستگاه مترو قطع شده است.
دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری که به وکالت بیش از هزار تن از شهروندان اصفهانی پی‌گیر این موضوع بود، سخنران دوم همایش بود. وی ضمن ارایه‌ی شرحی کامل از تاریخچه‌ی شهر کهن اصفهان و اهمیت میراث فرهنگی آن، به بیان خلاف‌های حقوقی صورت‌گرفته در ساخت مترو پرداخت.
وي گفت: «خيابان چهارباغ عباسي نخستين اثري است که در سال 1310 در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است. و گفته مي شود که هرچند اين خيابان به دوره صفوي مربوط است اما طرح آن از دوره تيموريان ريخته شده است.»
دادخواه همچنين با طرح قوانين مربوط به حقوق بشر و عضويت ايران در سال 1354 در کنوانسيون حقوق بشر گفت: «ايران موظف به رعايت نکات پيمان نامه حقوق بشر است و طبق پيمان 27 کنوانسيون وين هيچ کشوري نمي تواند به خاطر قوانين داخلي، معيارهاي جهاني را ناديده بگيرد.»
 دادخواه در اين همايش با نگاهي به روند شکل گيري و پيگيري پرونده عبور مترو از زير خيابان چهارباغ گفت: «در زمان شکايت شخص انديشمندي به نام محمد جرقويه بازپرس شعبه 5 دادگستري اصفهان بود. ايشان لطف بزرگي در حق اين پرونده کردند و پس از معلق گذاشتن شکايت از قضات اداره حقوقي استعلام کردند که آيا طرح چنين شکايتي درست است يا نه. از ميان 11 قضات اداره حقوقي 10 قاضي راي به سلامت اين شکايت دادند و حتي اعلام کردند که چنين شکايتي در زمره امر به معروف و نهي از منکر قرار مي گيرد.»
 به گفته وي همانطور که در قانون آمده است، امر به معروف و نهي از منکر وظيفه دولت بر ملت و ملت بر دولت است. وي گفت: «پس اين حق مردم است که آقاي مشايي را امر به معروف و نهي از منکر کنند.»
دادخواه در ادامه بخشي از روند مطالعات انجام گرفته روي محور چهارباغ را که توسط متخصصان از جمله دکتر اسپهبد و استادان دانشگاه صنعتي اصفهان صورت گرفته است توضيح داد و اعلام کرد که تمامي آنان خطر عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي را تاييد کردند.
دادخواه افزود: «پس از آن بازپرس شعبه 5 دستور توقف فعاليت مترو را صادر کرد اما کساني که اين خطوط را عبور مي دادند باز هم بدون توجه به دستور قضايي به کار خود ادامه دادند و مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي عبور کرد.»
 وي گفت: «در قانون آمده است که هريک از مسئولان دولتي و کشوري که از حکم قضايي پيروي نکنند از پست دولتي خود منفصل شده و تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند. اين در حالي است که نه شهردار اصفهان و نه مسئولان مترو چنين سرنوشتي نداشتند. گويا قانون براي همه يکسان نيست.»
در پايان نخستين روز همايش اصفهان در خطر، "رضا نيکپور"، دبير ديده بان يادگاري هاي فرهنگی و طبيعي ايران گفت: «برگزاري چنين همايش هايي عنوان کردن نقدهاي سازنده در کمک به سازمان ميراث فرهنگي است و آن ها نبايد ما را در مقابل خود ببينند. »
وي در ادمه گفت: «ما نه دشمن ميراث فرهنگي هستيم و نه دشمن توسعه. اما معتقديم که راهکارهايي وجود دارد که اين دو مي توانند در کنار هم وجود داشته باشند.»
وي در پايان افزود: «تا کنون اخبار ضد و نقيض بسياري درباره عبور مترو از زير خيابان چهارباغ منتشر شده است و مسئولان شهر اصفهان بارها حرف هاي خود را به صورت ضد و نقيض عنوان کرده اند.»
در ابتدای روز دوم همایش، پنج‌شنبه پانزدهم اسفندماه، دکتر محمدرضا اسپهبد، کارشناس برجسته‌ی حفر تونل و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات در خصوص عبور مترو از محور تاریخی چهار باغ گفت: وجود آثار تاریخی فراوان، مشکلاتی مانند نوع خاک - دو لایه‌ای بودن خاک رس- بالا بودن سطح آب اصفهان و رزونانس به‌وجود آمده در محورهای عبور مترو باعث می‌شود که گزینه‌ی عبور مترو از محور چهار باغ را نادیده بگیریم. گزینه‌ی عبور مترو در این شهر و خصوصاً در زیر چهار باغ به عنوان محور شاخص اصفهان به لحاظ ژئوتکنیکی، آسیب‌های فراوانی به این محور تاریخی وارد می‌کند.
وی در ادامه گفت: سوال می‌شود که چطور در شهر تاریخی پاریس مترو احداث شده و مشکلی هم به‌وجود نیامده است. درجواب باید گفت اعتراض‌های بسیاری در آن هنگام صورت گرفت و فجایع بسیاری در آن زمان اتفاق افتاد و هم اکنون نیز تأثیر مخرب آن بر روی بخش‌های تاریخی این شهر ادامه دارد، به‌طوری که مهندس سازنده‌ی مترو برای عبور از بخشی از موزه‌ی لوور، آماده است تا در هر همایشی اعلام کند که کارش اشتباه بوده است و امروز اگر می‌خواست آن کار را انجام دهد چنین چنین اشتباهی را مرتکب نمی‌شد.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما گزینه‌ی خیابان شمس آبادی را به عنوان یک حاشیه‌ی امن پیشنهاد دادیم. این خیابان به علت دور بودن از آثار تاریخی و داشتن خاک بهتر و عمق بیشتر آب گزینه‌ی مناسبی است و این، مورد تأیید نیز قرار گرفت. ولی متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که تونل مترو مجدداً باز شده و همچنان برعبور مترو از زیر محور چهارباغ اصرار می‌شود.
وي با اشاره به حضور مرحوم دكتر آيت‌الله‌زاده شيرازي به‌عنوان ناظر سازمان ميراث فرهنگي در جلسه‌هايي كه براي عبور مترو از چهارباغ اصفهان برگزار مي‌شدند، اضافه كرد: زماني كه در جلسه‌ها در اين‌باره صحبت مي‌شد، دكتر شيرازي با گريه مي‌گفت، چرا اين‌ها مي‌خواهند، اين كار را انجام دهند؟
در ادامه‌ی این مراسم، مجتبی کنعانی، کارشناس معماری و ابنیه‌ی تاریخی میراث اصفهان در خصوص شهر تاریخی اصفهان گفت: اصفهان شهری است که بی‌منظور به‌وجود نیامده و در دوره‌های مختلف تاریخی دست‌خوش تغییرات بسیار بوده که اوج شکوفایی آن را در دوران صفویه شاهد هستیم. در این دوره طرح از پیش تعیین‌شده و جامع برای اولین بار دراصفهان و در تاریخ بشر اجرا می‌شود که اضافه کردن دو محور جدید و حفظ قسمت تاریخی و قدیمی از مفاد آن بوده است. این محورها عملا به منظور توسعه شهری و جلوگیری از دست‌کاری و تخریب بافت تاریخی پیش‌بینی شده‌اند.
وی در ادامه گفت: در این طرح با دیدگاهی منطقی، اصفهان مدرن بررسی شده است در حالی که امروزه با عبور مترو از بافت تاریخی و با نادیده گرفتن چنین طرح‌های کارآمدی، با فاجعه‌ای بزرگ روبه‌رو می‌شویم که اثرات مخرب خود را در وجوه مختلف بر پیکره‌ی زیبای این شهر تاریخی خواهد گذاشت.
کنعانی وجود ایستگاه اصلی مترو در میدان امام حسین (دروازه دولت) و وجود برج جهان‌نما را تهدید‌ی جدّی بر بافت تاریخی اصفهان دانست و افزود: کاربری تجاری- فرهنگی برج جهان‌نما در آینده‌ی نزدیک به تنهایی باعث تزریق جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر به این قسمت از بافت تاریخی و لطمات جبران‌ناپذیری می‌شود.
این کارشناس میراث فرهنگی در ادامه افزود: خطر عبور مترو از محور شرق به غرب خطر بسیار بالایی دارد و علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیری که به بافت تاریخی در مسیر این محور وارد می‌کند، باعث به‌هم خوردن شکل جمیعتی اصفهان نیز می‌شود.
آخرین سخنران همایش، علیرضا روحانی، از فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد و سخنگوي ائتلاف ملي حاميان ميراث فرهنگي اصفهان در خصوص عبور مترو از بافت تاریخی گفت: متأسفانه در شرایطی داریم به استقبال سال نو می‌رویم که عروس شهرهای مشرق زمین- بهشت ثانی- دست‌خوش کج‌سلیقگی‌ها و سوءمدیریت‌های بسیاری می‌شود.
روحانی با شرح پیشینه‌ای در خصوص فعالیت مترو اصفهان گفت: در سال 81-80 بحث اجرایی شدن پروژه‌ی مترو اصفهان محقق شد و در همان زمان اختلاف‌هایی میان میراث اصفهان و مجریان این پروژه و شهرداری شروع شد و بر اساس مصوبه‌ی شورای ترافیک اصفهان مقرر شد مترو از چهار باغ عبور کند این حرکت باعث پی‌گیری میراث اصفهان شد چرا که چهارباغ درسال 1310 ثبت ملی شده و هر نوع دخل و تصرّفی در آن نیازمند اجازه از میراث بود.
او گفت: در اسفند 81 و به استناد مشاوره با یک شرکت فرانسوی مقرر شد مترو ازخیابان شمس‌آبادی عبور کند و به هیچ‌وجه وارد بافت تاریخ نشود. در تابستان 85 در شعبه‌ی 5 دادسرای عممومی اصفهان، دستور قضایی توقف عملیات احداث مترو و توقیف رییس قطار شهری اصفهان شد. این مسأله به فراموشی سپرده شد و دراسفند 85 شورای عالی ترافیک در مصوبه‌ای دیگر اعلام کرد که مترو اصفهان به هیچ‌وجه نباید از چهار باغ عبور کند و باید به سمت خیابان شمس‌آبادی متمایل شود.
روحانی افزود: عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ باعث نگرانی شدید مردم اصفهان و دوستداران میراث فرهنگی در سراسر کشور شد و بر این اساس 16 تشکّل غیردولتی تحت عنوان «ائتلاف حامیان میراث اصفهان» خواستار پاسخ‌گویی مسؤولان و جلوگیری عبور مترو از محور چهار باغ شدند.
پافشاری بکتاش، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی اصفهان بر گزینه‌ی عدم عبور مترو از چهار باغ به برکناری ایشان منجر شد و منجر به ریاست معاون اسبق شورای شهر اصفهان و طرفدار جدی عبور مترو از محور چهار باغ شد!
روحانی هشدار داد:  کارشناسان شهرسازی و معماری معتقدند اگر فاصله مترو از 180 یا 200 متر کمتر نباشد سی و سه پل قطعاً فرو خواهد ریخت در حالی که فاصله امروز ان کمتر از 40 متر است.
وی افزود: هنوز هم می‌شود جلو فاجعه را گرفت و از مسؤولان خواست چشمان خود را بر روی حقیقت باز کنند.
این فعال مدنی توضیح داد: اظهارات ضد و نقیض ریس میراث اصفهان و متولیان میراث فرهنگی کشور و عدم پاسخگویی مسؤولان قطار شهری اصفهان عملا بر این بحران دامن زده است. عبور مترو از محور تاریخ چهار باغ و هم‌چنین محور تاریخی شرق به غرب علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیر به بافت تاریخی بنا به نظر کارشناسان مختلف صدمات عمیق زیست‌محیطی نیز به اصفهان وارد می‌کند و باعث مختل شدن جریان آب‌های زیرزمینی و ایجاد فاجعه در شهر می‌شود.
وی اشاره کرد: از طرف دیگر از آن‌جایی که پایه‌ی تمام بناهای تاریخی اصفهان – به خاطر عدم زلزله‌خیزی منطقه - از گِل شفته و خرده‌سنگ تشکیل شده‌اند عملا توان تحمل لرزش‌هایی را که معادل 2 ریشتر در هر بار عبور مترو است، ندارند.
روحانی در پایان پرسش‌هایی را مطرح کرد: چرا این محور کاملا در زیر محور تاریخی اصفهان مطرح شده؟
چرا یک نفر از کارشناسان میراث فرهنگی ناظر بر آن نیست؟ چرا رییس میراث که از طرفداران جدی عبور مترو از چهار باغ و پیش از آن، از مخالفان کاستن از بنای برج جهان‌نما بوده است هم اکنون باید در این سمت باشد؟
 
 در همايش «ميراث فرهنگي اصفهان در خطر» مطرح شد:
تردد در محور دروازه‌دولت بزرگ‌ترين خطر براي اصفهان است
قطار شهري درحال مشوش كردن خواب آرام سي‌وسه پل پير است
كارشناس مطالعات تونل‌هاي‌ راه‌آهن كشور تأكيد كرد: عبور مترو از زير چهارباغ اصفهان به‌عنوان يك شهر تاريخي و گردشگری، كار درستي نيست، چون سطح آب در اين منطقه بسيار بالاست.
به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا اسپهبد كه در دومين روز همايش «ميراث فرهنگي اصفهان در خطر» در تالار موزه‌ي فرش در تهران سخن مي‌گفت، ادامه داد: من فكر مي‌كردم، اين صحبت به حدود پنج سال پيش مربوط است كه گفت‌وگوهاي زيادي در اين زمينه انجام شدند.
وي با اشاره به اين‌كه در هر زمينه‌اي، نخست مطالعه لازم است، گفت: حدود 12 سال پيش، مدتي در يكي از شركت‌هاي مهندسي اصفهان با انجام مطالعات لازم در اين زمينه، به اين نتيجه رسيديم كه به‌دليل شرايط ناهمگن دشت آبرفتي اصفهان، تونل مترو نبايد از زير خيابان چهارباغ عبور كند. اكنون متأسفانه در اين زمينه كم‌لطفي مي‌شود و اين كم‌لطفي از سوي كساني است كه در قالب بعضي از مسؤولان اين كار را انجام مي‌دهند.
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات بيان كرد: در نه متري سطح زمين در منطقه‌ي چهارباغ، سطح آب زيرزميني بالاست. هم‌چنين دو طبقه لايه‌ي رس در اين منطقه است. به همين دليل، از نظر سطح آب، خاك و منطقه‌ي چهارباغ، با مشكلاتي روبه‌رو هستيم. اين موارد به‌لحاظ ژيوتكنيكي براي ايجاد سازه‌اي مانند مترو مشكل‌زا هستند.
وي با اشاره به عبور مترو از پاريس و لرزش‌هايي كه در ساختمان‌هاي خيابان شانزه‌ليزه به‌شكل شبانه‌روز احساس مي‌شوند، اظهار داشت: چرا ما اين مشكل را مضاعف مي‌كنيم، درحالي‌كه وضعيت در منطقه‌ي اصفهان به‌لحاظ آبرفتي بودن بدتر از وضعيت زمين در پاريس است.
او ادامه داد: هرچند در تكنولوژي امروز، از نظر آب با مشكل روبه‌رو نيستيم و آب‌هاي سطحي را مي‌توان جمع‌آوري كرد، مانند كاري كه در تونل‌هاي مترو در تهران انجام شد، ولي در اصفهان با دو مشكل نوع خاك و تكان‌هايي كه ايجاد مي‌شوند، روبه‌رو هستيم. از همه مهم‌تر، آثار تاريخي هستند كه در پايين خيابان چهارباغ قرار دارند.
وي با اشاره به وجود مدرسه‌ي چهارباغ در سمت راست اين خيابان و مشكلاتي كه به‌دليل حفر تونل در اين منطقه ايجاد مي‌شوند، گفت: ما اعلام كرديم كه براي عبور مترو، چهارباغ را نديده بگيريد و حتا پس از بررسي‌هاي لازم، اعلام شد كه عبور مترو از خيابان شمس‌آبادي هيچ اشكالي ندارد.
عضو هيأت مديره‌ي كانون بازنشستگان سازمان انرژي اتمي ايران بيان كرد: در جلسه‌هاي متعددي كه در اين زمينه برگزار شدند، قرار بود مترو از خيابان شمس‌آبادي عبور كند، حتا يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين مسأله رأي مثبت دادند؛ ولي متأسفانه اكنون مي‌شنويم كه گويا حتا تونل در مسير چهارباغ زده شده است و اصرار دارند كه مترو را از اين مسير عبور دهند.
اسپهبد با اشاره به طراحي بي‌نظير شهر اصفهان از نظر گردشگري، زيبايي و معماري، گفت: من از مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌خواهم، تا عمق فاجعه به جايي نرسيده است كه همه‌ي ما در اين مصيبت واقعي‌ قرار گيريم، جلوي اين كار گرفته شود.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي اين‌كه اگر مسير مترو به سمت خيابان شمس‌آبادي تغيير كند، آيا مشكل نوع خاك در اين مسير كم‌تر است؟ اظهار كرد: مشكلاتي كه ما در مسير چهارباغ داريم، وجود عمق بيش‌تر آب و لايه‌هاي رسي با يك ضخامت ضعيف‌ترند. اين درحالي است كه در مسير شمس‌آبادي، اين مشكلات بسيار كم‌ترند.
او در پاسخ به اين پرسش كه از چه زماني بررسي درباره‌ي اين مسأله آغاز شد؟ گفت: حدود 12 سال پيش، بررسي‌هايي انجام شدند و اعلام شد كه عبور مترو از چهارباغ، خطرناك است. حتا در آن زمان، پس از بررسي‌هاي انجام‌شده، مسير شمس‌آبادي به‌عنوان گزينه‌ي برتر مشخص شد. هم‌چنين مطالعات زمين‌شناسي و حفاري‌هاي انجام‌شده نشان دادند كه چهارباغ محيط مناسبي براي عبور مترو نيست.
اين مدرس دانشگاه اعتقاد دارد: عبور مترو از زير زاينده‌رود، هيچ اشكالي ندارد و ما ترس و واهمه‌اي براي عبور مترو از زير درياچه نداريم، چون با روش‌هاي تكنولوژي مي‌توان مشكل آب و عبور تونل را از زير رودخانه برطرف كرد؛ ولي مشكلي كه وجود دارد، اين است كه تونل نبايد به كوله‌هاي دو طرف پل سي‌وسه پل نزديك شود.
به گزارش ايسنا، يك كارشناس معماري و مرمت بناهاي تاريخي اصفهان نيز در سخناني با دادن توضيح‌هايي درباره‌ي از زمان پيدايش شهر اصفهان تا كنون و وضعيت اين شهر به‌دليل عبور مترو، اظهار داشت: با افزايش بيش از حد جمعيت در اصفهان در سال‌هاي 1363 و 1364 بحث‌هايي كه پيش از انقلاب اسلامي درباره‌ي سيستم حمل‌ونقل مدرن مطرح شده بودند، باز هم سر باز كردند. پس از آن، با تصويب طرح قطار شهري اصفهان، شركت P.B.C بررسي‌هاي نخست را براي اين پروژه انجام داد. سپس شركتي از فرانسه با درنظر گرفتن مسايل جمعيتي اصفهان، در همان زمان اعلام كرد كه مترو براي اصفهان مخرب است، چون شكل جمعيتي اين شهر را برهم مي‌ريزد و اثرهاي مخربي را به‌دنبال دارد.
مجتبي كنعاني با نشان دادن نقشه‌ي عبور مترو از دو مسير شرق به غرب و شمال به جنوب اصفهان، ادامه داد: محور شرق به غرب مترو، خطر اصلي است، چون از نظر فني، اين محور بايد از زير بازار نقش جهان و سردر قيصريه عبور كند.
وي با اشاره به برخورد دو محور شمالي ـ جنوبي و شرقي ـ غربي در ميدان دروازه‌دولت اصفهان، گفت: اين نقطه دقيقا جايي است كه برج جهان‌نما ساخته شده و اين خود سبب بروز مشكلاتي است، چون اگر هر 15 دقيقه يك‌بار قطار زيرزميني در اين ايستگاه توقف داشته باشد و بخواهد جمعيت زيادي را تخليه كند و از سوي ديگر، روزانه تعداد زيادي از مردم در برج جهان‌نما تردد داشته باشند، بافت تاريخي اصفهان لطمه‌ي غيرقابل تصوري را مي‌بيند.
او افزود: عبور و مرور و تردد در محور دروازه‌دولت، بزرگ‌ترين خطري است كه اصفهان و بافت تاريخي آن را تهديد مي‌كند. هرچند مطالعاتي زيادي درباره‌ي ديگر مسايل اين بافت انجام شده‌اند، ولي متأسفانه به اين موضوع توجهي نشده است. بحث‌هاي جمعيتي به ديدگاه‌هاي بالاتري نياز دارند كه در اين زمينه تصميم‌گيري كنند.
به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين همايش، سخنگوي ائتلاف ملي حاميان ميراث فرهنگي اصفهان با اشاره به مشكلاتي كه در زمينه‌ي عبور مترو از چهارباغ، شهر تاريخي اصفهان را تهديد مي‌كنند و سخنان متناقضي كه از سال 1381 تا كنون توسط مسؤولان پروژه‌ي مترو اصفهان، شوراي شهر و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان بيان شده‌اند، گفت: متأسفانه در شرايطي، به سال جديد وارد مي‌شويم كه عروس شهرهاي مشرق‌زمين دست‌خوش كج‌سليقگي‌هاست.
عليرضا روحاني ادامه داد: قطار شهري اصفهان اكنون زير زاينده‌رود و با فاصله‌ي كم‌تر از 43 متر حفر شده و درحال مشوش كردن خواب آرام چند ساله‌ي سي‌وسه پل پير است.
وي با طرح اين پرسش كه چه اصراري است، تونل مترو از زير محور تاريخي اصفهان در چهارباغ عبور كند؟ گفت: چرا يك نفر از كارشناسان ميراث فرهنگي ناظر بر اين مسأله نيست؟ چرا امين‌پور ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ كه زماني به‌عنوان عضو شوراي شهر اصفهان با برداشتن يك آجر از برج جهان‌نما مخالفت مي‌كرد، بايد بر صندلي رياست سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان بنشيند؟
او از رحيم‌مشايي پرسيد كه آيا زمان آن نرسيده است كه اقتدار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را نشان دهيد؟
وي بيان كرد: امروز متأسفانه حتا مشخص نيست، نخاله‌هاي تونل‌برداري مترو اصفهان در كجا تخليه مي‌شوند. البته تا زماني كه ريل‌هاي راه‌آهن در تونل كار نشده‌اند و قطار عبور نكرده، فاجعه‌اي رخ نداده است. پس هنوز هم مي‌توان مديران شهري اصفهان را سر عقل آورد و جلوي زياده‌خواهي‌هاي آن‌ها را گرفت.
سخنگوي ائتلاف حاميان ميراث فرهنگي اصفهان تأكيد كرد: با يك حمايت همه‌جانبه از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و افكار عمومي، مي‌توان جلوي اين فاجعه‌ي تاريخي و ملي را گرفت.
به گزارش ايسنا، در اين همايش برخي كارشناسان ميراث فرهنگي و معاون دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حضور داشتند.
دیده بان یادگار های فرهنگ ایرانی

این مطلب به تاریخ آدینه ناهید شید 17 اردیبهشت ماه شاهنشاهی برابر با
17 اردیبهشت ماه شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد. 

۱۰ نظر:

  1. زنده و پاینده باد ایران بزرگ پارسی آریائی با آنهمه گوهرهای همیشه جاودان تاریخش.

    باسپاس.

    پاسخحذف
  2. نوشین عزیز
    واقعن خسته نباشید که اینچنین اطلاع رسانی میکنید
    پاینده باد ایران و ایرانی

    پاسخحذف
  3. سلام همرزم سبزم
    کسانی که دارن تاریخ چندین هزارسال ایران و ایرانی رو تخریب میکنن ؛ درواقع عقده های هیچ بودنشون رو میخوان کس نشون بدن . کسانی که اصلن تاریخ و آثار تاریخی نمیشناسن که نمیتونن ایران رو آباد کنن .
    به امید ایرانی آباد و آزاد

    پاسخحذف
  4. درود

    انتظار دیگری از [...] داشتید؟!

    راستی هفته نامه 40چراغ بخوانید این روزها...

    پاسخحذف
  5. درود نوشین عزیز
    این حکومت همان حکومتی است که در اول انقلاب می خواست تخت جمشید و پاسارگاد را ویران کند و اگر استاندار فداکار و ایران دوست آن زمان جلوی بلدوزرها نخوابیده بود به دست کثیف خلخالی ملعون الان نه پاسارگادی بود و نه مقبره کوروشی و نه تخت جمشیدی.
    برای این حکومت چهارباغ و سی و سه پل و آثار باستانی و ارزشمن تاریخی ارزشی ندارد.
    فقط پول برای این حکومت مهم است و پر کردن شکم و جیب هایشان.
    طرح ساخت مترو که طرحی دولتی است میلیونها دلار برای حکومتی ها استفاده دارد و به هر نحوی شده می خواهند این طرح را اجرا کنند.

    پاسخحذف
  6. اسحق فتحیdani7kel.persianblog.ir۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۹ ساعت ۲۰:۵۶

    میراث فرهنگی برای کسی معنا دارد که به فرهنگ ایرانی علاقمند باشد پس شاید اگر جز این بود باید شگفت زده می شدیم-زنده باشید

    پاسخحذف
  7. سلام
    نمي دونم چي بگم ؟
    اين يكي كه ديگه از آثار دوره اسلاميه !

    پاسخحذف
  8. نوشین جان
    باور کن اگر این چند توریست هم به ایران نمی آمدند اینها هیچ اثر باستانی را سالم نمیگذاشتند
    همین ها هم که کم و بیش از شر اینان سالم مانده اند و البته بر اثر مرور زمان و شرایط جوی در حال نابودی اند به خاطر همان توریست هایی است که می آیند و با خود ارز می آورند این را به چشم دیده ام
    به امید روزی که اینان نیز به تاریخ بپیونند و البته جز نام ننگینی از آنان باقی نماند

    پاسخحذف
  9. درود
    شوربختانه آثار شیراز هم در حال نابودی است....
    پاینده ایران

    پاسخحذف
  10. درود
    اين قالب جديدت خيلي جالبه
    راستي كم پيدا شدي؟

    پاسخحذف