۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

شیرزنان افتخار آفرین تاریخ ایرانزمین (قسمت آخر)



شير زنان افتخار آفرین تاریخ ایران زمین
( قسمت آخر )




 
با درود  خدمت شما سروران .
اين ها همه كوروش هايي ديگر هستند از ايران زمين اين خاك پاكي و رستگاري

اين رايانامه ( ايميل ) اخر از شيرزنان است كه براي شما ارسال ميشه اما يادمان باشد كه " از شيرزن ايراني هر چه گوي كم گوي كه سزوار ستايش است ".  اين  رايانامه قطره اي كوچك از درياي دلير مردي اين شيرزنان بود و هست اميد واريم تمامي شيرزنان ايراني كه نامشان را نتوانستيم در اينجا بياوريم ما را بخشيده و به ما تواني آريايي بدهند تا به هدف والاي گروه ايران ويج كه " شناساندن بيشتر ايران و آريايي به ايراني امروز " برسيم .

اگه ما يادي از كوروش ميكنيم بايد بگيم كه اين بزرگ مرد ايران و ايراني اولين كسي بود كه به دنيا قانون بشر رو هديه كرد تنها مردي بود كه عدالت را از ايران به جهانيان هديه كرد و تنها مردي بود كه هيچ كشوري را براي غارت و خون ريزي فتح نميكرد اين كاري بود كه چنگيز كرد ، اسكندر كرد وهمچنین اعراب برای مسلمان کردن ما و ... اما كوروش به ما تبعيض نشدن رو ياد داد و به راستي اين مرد شايسته ستايش است و اين حال و روز امروز مقبره كوروش شايسته اين بزرگ مرد نيست .

گروه ايران ويج محليست براي معرفي بزرگ مردان تاريخ ايران همچون ستار خان و باقر خان ، ميرزا كوچك خان  و هر كسي كه به ايران و ايراني خدمت كرده ما ستايشش ميكنيم و احترام قائليم از ترك و كرد و لر و گيلك و مازني و هر شهر و استاني كه باشد.

( بچه هاي تاجيكي و افغاني كه ايميل زدند و گلايه كردند يادشون نره كه اين عزيزان شايد 300 ساله از ايران جدا شدند و ما انها رو هم ايران ميدونيم ) اما اشتباه نشه ما نژاد پرست نيستيم و نمي گيم كه فقط ايران و آريايي نه خير ! ما ميگيم اگه هر كسي به انسانيت و بشريت خدمت كرد وظيفه ما هست ازش ياد كنيم  كه باز هر چقدر انجام بديم كم هست و خواهد بود. 


 حرف آخر:
راه در جهان يكي است و آن راه راستي است


آرياتــس

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

 
يكي از سرداران مبارز و دلير هخامنشيان در سالهاي پيش از ميلاد. مورخــين يوناني در چندين جا نامي از وي به ميان
اورده اند.


پريــــن
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
 

بانوي دانشمند ايراني.
او دختر کي قباد بود كه در سال 924 قبل از مــيلاد هزاران برگ از نسخه هاي اوستا را به زبان پهلوي براي ايندگان از گوشه و كنار ممالك اريايي گرداوري نمود و يكبار كامل ان را نوشت و نامش در تاريخ ايران زمين براي هميشه ثبت گرديده است.



آرتادخـــت
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

وزير خزانه داري و امور مالي دولت ايران در زمان شاهنشاهي اردوان چهارم اشكاني.
به گفته كتاب اشكانيان اثر دياكونوف روســــي خاور شناس بزرگ او ماليات ها را سامان بخشيد و در اداره امور مالي كوچكتـــــرين خطايي مرتكب نشد و اقتصاد امپراتوري پارتيان را رونق بخشيد.
چنانچه برآمده است٬ از کارهاي بزرگ او در گردآوري دارايي کشور٬ يکي جلوگيري از هزينه هاي بيهوده به ويژه درباريان و ديگري گرفتن باج و خراج از درآمد توانگران بوده است.



فــرخ رو


نام او به عنوان نخستين بانوي وزير در تاريـــــخ ايران ثبت شده است.
وي از طبقه عام كشوري به مقام وزيري امپراتوري ايران رسيد.




فرانّـــک
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

همسر آبتين و مادر فريدون که در رهاندن و زنده ماندن فريدون از دست دژخيمان ضحاک رنجها برد و در به قدرت رسيدنش نقش اساسي داشت.

 


پــوراندخت و آزرميــدخت
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


پوراندخت شاهنشاه ايران در زمان ساساني بود و زني بود كه بر بيش از 10 كشور آسيايي پادشاهي ميكرد. او پس از اردشير شيرويه به عنوان بيست و پنجمين پادشاه ساساني بر اريكه شاهنشاهي ايران نشست و فرامانروايي نمود.
پوران خسرو منظور پوراندخت دختر خسرو پرويز است که زني با کفايت و خردمند بود ولي متأسفانه به علت وضع آشفته و نابسامان آن دوران و جنگهاي طولاني ايران و روم در زمان خسرو پرويز و نفوذ دين مزدک و نارضايي مردم از وضع موجود و در يکي از دشوارترين شرايط تاريخي ايران حکومت کشور را چند ماهي در اختيار داشت و پس از مرگ او حکومت به آزرمی دخت رسيد.

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


ملکه آزرمي دخت، آزرم، آزرمي، (۶۳۰م يا ۶۳۱م) (به معني دختر پير نشدني) شاهنشاه زن ايراني و سي و دومين شاهنشاه ساساني، دختر خسروپرويز پسر هرمز پسر انوشيروان ملقب به عادله كه پس از خواهر خويش پوراندخت لشكريان او را در تيسفون بپادشاهي برداشتند.  فرمانرواى خراسان، سپهبد فرخ‌هرمز که يکى از مدعيان جدى سلطنت بود، ملکه را به همسرى خواست. در حالي که آزرمى‌دخت علناً وعده‌ى ازدواج به او داد، در نهان تدارک قتلش را ديد (بنا به فرهنگ معين چون "آزرميدخت نمي‌توانست علنا مخالفت کند"). رستم، پسر فرخ‌هرمزد، به خون‌خواهى پدرش لشکر به پايتخت کشيد و پس از سرنگوني آزرمى‌دخت، ملکهٔ ساساني را نابينا کرد. آزرمي دخت چهار ماه پادشاهي کرد. از کيفيت وفات اين ملکه اطلاعي در دست نيست.

 


پاره اي از اشعار حکيم فردوسي در باره ي پوران دخت و آزرمی دخت:
يکي دختري بود پوران بنام     چو زن شاه شد کارها گشت خام
بزرگان برو گوهر افشاندند       بران تخت شاهيش بنشاندند
چنين گفت پس دخت پوران که من     نخواهم پراگندن انجمن
کسي راکه درويش باشد ز گنج     توانگر کنم تانماند به رنج
مبادا ز گيتي کسي مستمند     که از درد او بر من آيد گزند
ز کشور کنم دور بدخواه را     بر آيين شاهان کنم گاه را


يکي دخت ديگر بد آزرم نام     ز تاج بزرگان رسيده به کام
بيامد به تخت کيان برنشست     گرفت اين جهان جهان رابه دست
نخستين چنين گفت کاي بخردان     جهان گشته و کار کرده ردان
همه کار بر داد و آيين کنيم       کزين پس همه خشت بالين کنيم
ر آنکس که باشد مرا دوستدار     چنانم مر او را چو پروردگار
کس کو ز پيمان من بگذرد      بپيچيد ز آيين و راه خرد





منيــــژه
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


دختر افراسياب که بيژن سردار معروف ايراني دلباخته او گرديد و به بند اسارت افراسياب افتاد و به دستور افراسياب او را به چاهي که به همين نام معروف است انداختند تا سرانجام رستم که خود را به صورت بازرگاني درآورده بود توانست او را نجات بخشد.



کتايـــون
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌



دختر قيصر روم همسر گشتاسب شاه و مادر اسفنديار و يکي از اولين کساني که کيش زرتشت را پذيرفت. موقعي که اسفنديار به دستور گشتاسب مي خواست به جنگ رستم برود کتايون به سختي با رفتن او مخالف بود و او بخردانه پند داد ولي اسفنديار نپذيرفت و در جنگ با رستم کور و سپس کشته شد و کتايون با غم و دردي جانکاه به سوگ فرزند نشست.



همـــــــــا
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

دختر اسفنديار و خواهر بهمن و ملکه نامداري از سلسله کيانيان.



نگان - نگان زن
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


که در لغت به معني کامروا و پيروزمند است. وي از سرداران ساساني بود که با تازيان دلاورانه جنگيد. دلاوريهاي شکوهمندانه او در جنگهاي چريکي با سپاه تازيان زبانزد ايرانيان بود و تازيان بهنگام حمله هاي او از مقابلش پا بفرار ميگزاردند.



آپارنيک
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

همسر رستم فرخزاد که همچون يک شير زن، به همراه او تا آخرين قطرهُ خون با تازيان متجاوز دليرانه جنگيد.



سورا
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

در لغت به معني گلگون رخ٬ که دختر اردوان پنجم بود و سمت سپهبدي داشت و دست راست پدر بود و در جنگها دلاورانه همراه پدر مي جنگيد.



کُرديـــه
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

خواهر خردمند بهرام چوبين (در دوره ساسانيان)
بهرام چوبين كه يكي از اهالي شهر خفر جهرم و از كردان بوده و خواهر بهرام به نام " كرديه" همسر اردشير بابكان بوده است.

کُرديـــه پس از برادرش٬ فرماندهي را به دست ميگيرد و در ميدانهاي نبرد٬ ‌آنچنان بيباکي و شايستگي از خود نشان ميدهد که همگان را به ستايش واميدارد. او در رده سپهسالاري سپاه برادرش در جنگ تن به تن با آ«تورآ» فرمانده نيروي خاقان چين٬ او را شکست ميدهد و سپاهش را تار و مار ميکند.

در اينجا ياد نوشتاري از استاد سعيد نفيسي به شرح زير افتادم:
"از زمان هخامنشيان در ميان طوايف چادرنشين فارس ما به نام كرد برخورد مي كنيم."


تاريخچه كردان در دوره هخامنشيان:
در اين كه كردها از ن‍‍ژاد اريايي هستند، حالا چه كردان پارس و چه كردان خراسان و كردان كردستان هيچ گونه ترديدي نمي باشد. كردها به همراه ساير آريايي ها يك مرتبه در چهارهزار سال پيش و مرتبه ديگر در ۳۴۰۰ تا ۳۷۰۰ سال پيش به فارس امده اند و شكي نيست كه در شمال فارس يعني دشتهاي مرودشت و دشت مرغاب كه مناطق پرآبي بوده اند مستقر مي شوند و اثاري چون پاسارگاد و تخت جمشيد و شهر استخر و غيره از آريايي ها در همين دشتها ساخته مي شود.




سوسن
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


ملکه سوسن همسر يزدگرد سوم بود که بنا بدرخواست او يزدگرد شهر آ«جيآ» را که بعده ها به نام يهوديه شهرت گرفت، بنا کرد و در آن مکان دين يهود (يهوديان) را سکنا داد. محله يهودي نشين همدان را هم همين ملکه بنا نمود. در لنجان نزديکي اصفهان، يک مرکز ديگري مودجود مي باشد که از آثار همين ملکه مي باشد که با نام جديدي بنام پيربکران نامگزاري شده است.

يربکران شهر کوچکي در مرکز ايران (سي کلومتري غرب اصفهان) است. مقدس‌ترين عبادت‌گاه يهوديان در اين شهر است. پرفسور هرتسل باستان شناس سرشناس آلماني در يادداشت‌هاي خود در کتابي به نام تاريخ باستان شناسي ايران مي‌گويد "در منطقه‌ي فلاورجان اصفهان اثر ديگري از ملکه سوسن همسر يزدگرد سوم يافتم که به اسم پيربکران خوانده مي‌شود. "سارا (سَرَح) بت آشر" (يعني سارا دختر آشر) نوه‌ي حضرت يعقوب است. کسي که براي نخستين بار خبر زنده بودن حضرت يوسف را به يعقوب مي‌دهد، و يعقوب نيز به پاس اين خبر خوش او را به داشتن عمر جاودان دعا مي‌کند. سارا در محلي که اکنون به سارا خاتون معروف است، غيب مي‌شود و عمر جاودانه پيدا مي‌کند



چند تن دیگر از سرداران و جنگاوران زن در ایران باستان
نام تنی چند از سرداران و جنگاوران زن که از زمان مادها هخامنشیان٬ ‌اشکانیان و ساسانیان به جا مانده اند ولی شوربختانه از کارهایشان هنوز آگاهی چندانی در دست نیست٬ چنینند:


ورزا
در لغت به معنی نیرومند و توانا٬ سرداری از هخامنشیان.

هومی یاستِر
که از سرداران و بزرگان سپاه هخامنشی بود.

وهومسه
در لغت به معنی والاتبار و نیکزاده بزرگ٬ ‌از سرداران هخامنشی.

هومی یاستِر
در لغت به معنی دوست و هم پیمان و پشتیبان٬ از سرداران هخامنشی.

پریساتیس
در چم فرشته و زیبا٬ همسر داریوش دوم که پا به پای همسر و دختر به جنگها میرفت و پیکار میکرد.

آمسترس
در لغت به معنی هم اندیش و پشتیبان و یار٬ دختر داریوش دوم که پا به پای پدر در نبردها میجنگید.

سی سی کام
در لغت به معنی کامروا٬ ‌مادر داریوش سوم که هیچگاه در برابر اسکندر تسلیم نشد و همچنان جنگ را دنبال نمود.

استاتیرا
دختر داریوش سوم و از سرداران هخامنشی نیز بود.

آرتونیس
در زمان داریوش كبیر فرمانده ای شجاع بود نام شوهرش آرتاباز بود كه یكی از سپهبدان داریوش شاه بود.

داناک
در لغت به معنی باهوش و خردمند و فرزانه٬ از سرداران هخامنشی.

مهرمس
در لغت به معنی مهر بزرگ٬ ‌خورشید درخشان٬ از سرداران هخامنشی.

آذرنوش
در لغت به معنی پرفروغ آتشین٬ از شاهدختهای هخامنشی و هم سردار سپاه.

آسپاسیا
همسر کورش دوم که از سرداران او نیز بود.

آرتونیس
در لغت به معنی راست و درست٬ دختر آ«ارته بازآ» که او خود نیز سردار بزرگ داریوش بزرگ بود.

آپاما
در لغت به معنی گیرا٬‌ خوش آب و رنگ و زیبا میباشد، دختر آ«سپیتمنآ» که خودش از سرداران زمان هخامنشیان بود.


میترادخت
در لغت به معنی دختر مهر٬‌ دختر خورشید٬ ‌از سرداران اشکانی.


نوشین
سردارنامی ساسانی در زمان انوشیراوان دادگر



** با تشکر ازدوست وبلاگ نویسمان شاهین گرامی از وبلاگ ایران زمین به آدرس: 
http://www.zoroastrian-1.blogspot.com/  که زحمت کشیدند و بانوان زیر را هم به من معرفی کردند.
 آمیتیس:
آمیتیس نام 2 نفر در تاریخ هست.یکی دخت هوخشتره و دومی هم زن سرداری در زمان داریوش بزرگ
آمیتیس در زبان پارسی باستان به معنی گل سرخ است.
1-آمیتیس، دختر هووخشتره شاه ماد بود. هووخشتره برای استوارسازی اتحاد خود با نَبوپَلَّسَر شاه بابـل دختر خود آمیتیس را به همسری پسر نبوپلسر یعنی بخت‌النصر دوم در آورد. آمیتیس از زندگی در جلگه میان‌رودان دلگیر شد و برای کوه‌های بلند میهنش دلتنگی بسیار کرد. از این رو بُخت‌النصر دوم به عنوان هدیه برای همسرش دستور ساختن باغ‌های معلق بابل را داد تا بلندای دیوارهای آن برای آمیتیس حکم کوهساران را داشته باشد
2-اما آمیتیس دوم که داستانش به این قرار است که او همسر سرداری از سرداران هخامنشی در زمان داریوش بزرگ بوده که هنگامی که داریوش بزرگ این سردار را به میدان جنگ میفرستد این بانو و آن سردار تازه ازدواج کرده بودند . آمیتیس که تاب تحمل دوری همسر را نداشت پنهانی با او به میدان جنگ میرود و لباس زرم همسرش را میپوشد و دلیرانه میجنگد.هنگامی که داریوش بزرگ از بلندی ای نظاره گر میدان جنگ بوده رشادت او را میبیند او را فرا میخواند و از وی میخواهد کلاهخود خود را بردارد و خود را معرفی کند.پس اینکه پی به زن بودن وی میبرد از او میخواهد که توضیح دهد وگرنه محاکمه میشود.آمیتیس هم از عشق بی اندازه ی خود به همسرش و اینکه میخواسته در کنار همسرش باشد و... برای داریوش میگوید.داریوش بزرگ هم تحت تاثیر قرار میگیرد و از او و همسرش تقدیر کرده و پاداش بزرگی به آن دو میدهد
البته این داستان دوم خیلی قابل استناد نیست 


پوروچیستا:
پوروچیستا نام کوچک‌ترین دختر از سه دختر زرتشت، بود
نام و نام خانوادگی پوروچیستا بطور کامل پوروچیستا اسپنتمان هیچداسپان بود
پوروچیستا که در ایران باستان نام دختر بوده در دین یشت به معنای دانش والا آمده است
به عبارت دیگر واژه پوروچیستا به معنی پُربینش است
پوروچیستا از نخستین ایمان آورندگان به اهورا مزدا بوده است
در گات ها از هفت نفر به عنوان نخستین ایمان آورندگان یاد می شود که پوروچیستا نیز یکی از آنهاست
( این هفت نفر عبارتند از میدیوماه (پسر عموی اشو زردشت)، پوروچیستا (دختر کوچک اشو زردشت)، فرشوشتره (از خاندان ایرانی هوگو، پدر همسر اشو زردشت)، فریانا (از خاندان های تورانی) جاماسپ (از خاندان هوگو و همسر پوروچیشتا)، کی گشتاسپ و همسرش بانو هوتوسا (هر دو از خاندان های برجسته ایرانی) )
نحوه ازدواج پوروچیستا نیز بسیار جالب و نشان دهنده آزادی دختران ایران باستان در انتخاب همسرشان است
داستان پیوند دختر زرتشت، پوروچیستا در اوستا بخش یسنا، هات 53 (گات 53) آمده است که این داستان از دیدگاهای گوناگونی دارای ارزش فراوانی است. نحوه ازدواج پوروچیستا، بیانگر حقوق والای یک زن در نزر ایرانیان باستان است
در گات 53 نوشته شده است :
" ای پورچیستای اسپنتمان
ای جوانترین دختر زرتشت
اهورا مزدا آن کس را که به اندیشه نیک و به پاکی و راستی پایبند است به همسری تو می دهد ، پس با خرد خود همه پرسی کن و با پارسایی و دانش نیک رفتار کن "
این گفتار زرتشت یک حقیقت مسلم را آشکار می سازد و آن این است که دختر در آئین زرتشت درانتخاب همسر آزاد است و عقیده پدر بر او تحمیل نمی گردد
ایرانیان باستان (زرتشتیان) خرد مقدس و حق انتخاب را از نعمت های خدا به انسان می دانستند و بنابراین دختران خود را به صورت تحمیلی وادار به ازدواج نمی کردند
در قسمتی دیگر از گات 53 شاهد گواه گیری زرتشت از پوروچیستا و جاماسب (جاماسپ وزیر گشتاسب شاه بوده‌است. جاماسپ را از نخستین فیلسوفان ایرانی میدانند ) هستیم
این گواه گیری نمایان گر این است که ایرانیان برای ازدواج نزد موبدی می رفتند و او آنها را به همسری هم در می آورد
وسخن آخر این که پوروچیستا را می توان به عنوان نماد آزادی زن ایرانی در نظر گرفت . و داستان هایی که از وی نقل شده است نیز نمایانگر این است زنان نزد ایرانیان باستان دارای ارزش و احترام می بوده اند.



این مطلب به تاریخ آدینه ناهید شید 20 فروردین ماه 2569شاهنشاهی برابر با
20فروردین ماه 1389شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۱۱ نظر:

  1. درود بر نوشین
    درود بر خورشیدوشان ایران زمین
    شاد زیوی
    پیش بسوی یگانگی آریایی

    پاسخحذف
  2. درود به نوشین عزیز
    بسیار عالی بود فرهنگ و تمدن ایرانیان در جهان بهترین بود... به امید بازگشت غرور از دست رفته ی این خاک عظیم پیروز باشی

    پاسخحذف
  3. درود بر بانوان بزرگوار ايراني از شنيدن نام چنين بانواني در اين مرز و بوم وجودمان لبريز از افتخار مي شود

    پاسخحذف
  4. درود

    زن ایرانی فوق العاده بوده و هست. نکته جالب پیش از ورود این بیابان گردان عرب جایی معلوم میشه که وضعیت زن رو تو سایر سرزمینهای اون زمان ببینیم.

    پیروز باشی

    پاسخحذف
  5. درود بر شما

    وبلاگ زیبا و با محتوایی داری
    به وبلاگم سر بزن و اگه دوست داشتی اعلام کن تا تبادل لینک کنیم.

    پاسخحذف
  6. بانام خداوند مهرآفرین...

    برفردوسی بزرگ بی کران درود...

    به نام نامی مهر ایران بزرگ...

    بابزرگداشت(احترام)فرهنگ والای بی همتای ایران بزرگ پارسی


    *********بیائید واژه های شیرین ترازقند وارزشمند پارسی رامردانه بیش ازپیش پاس داریم...... ***********

    به روزم :

    پارسینامه گهرواژه گان ارزشمند پارسی(۲)

    پاسخحذف
  7. درود
    جالب بود ممنون كه خبر كردي
    بدرود

    پاسخحذف
  8. درود نوشین گرامی
    بسیار استفاده کردم و سپاسگذارم
    پاینده باشی
    به امید آن روز که بانوی ایرانی جایگاه خود را بداند و آن را ارج نهد

    پاسخحذف
  9. یا درود.سپاس که از تارنگارم دیدن فرمودی.نوشین جان من همون سرباز ساسانی هستم.این تارنگار جدیدمه.شرمنده دیر بت خبر دادم.آدرس و نام جدید تارنگارم رو جایگزین همون شاهزاده ساسانی کن.با نام ارتش خسروانی لینکم کن.مایه خوشنودی و سرافرازی من هستش.بدرود ددیل آریایی خوم .
    پاینده سرزمین ورجاوند ایرانزمین.

    پاسخحذف
  10. سپاس برای پست ارزشمندت نوشین نازنین

    پاسخحذف
  11. درود فراوان و بی پایان برشمابانوی بزرگ و شایسته وخردمند ایران بزرگ پارسی آریائی.

    ...باسپاس ازدیدگاه ارزنده شما.

    ...درپناه خداوند مهر و مهرآفرین،همچنان شادوشادکام بمانید...


    ...تادرودی دوباره به روی گل و بزرگواری شما.[لبخند][قلب][گل]

    پاسخحذف