۱۳۸۹ اردیبهشت ۳۱, جمعه


حق خرمشهر و مردمش آیا این است؟

 
 خرمشهر از معدود شهرهایی است که نامش به تقویم رسمی کشور راه یافته. روزهای سقوط و فتح خرمشهر به یکی از مهم‌ترین نقاط عطف تاریخ این مملکت بدل شده‌اند که مقاومت جانانه و پیروزمندانه مردم در مقابل تهاجم خارجی را به یاد می‌آورند.
خرمشهر
فاصله بسیار اندک خرمشهر تا مرز عراق موجب شد تا این شهر و مردمش به راحتی در تیررس دشمن قرار گیرند و بیشترین صدمات را از این حملات تحمل کنند.
khorramshahr
این شهر  پیش از اشغال،بندری پررونق‌ و آباد و شهری شاد و خرم به حساب می‌آمد.
 khorramshahr
khorram
اما حالا تفاوت چندانی با روزهایی که در اشغال بعثی‌ها بود، ندارد. در و دیوارهای سوراخ‌سوراخ و ساختمان‌های همچنان مخروبه اما نه متروکه، سیمای جنگزده شهر را به تمامی حفظ کرده‌اند. درکمال تعجب، در اکثریت قریب به اتفاق همین بناها مردم، سکونت دارند.
 khorram
khorram
البته مسجد جامع، بازسازی شده و تنها بخشی از دیوار قدیمی آن به یادگار مانده است.
khorram
khorramkhorram
ساختمان مشهور «شش طبقه»اش که زمانی برو بیایی داشت، حالا حال و روز عجیب و غریبی دارد.
khorram
و کارون پرشورش هنوز نه تنها باید لاشه قایق‌ها و لنج‌های کوچک و بزرگ را در خود تحمل کند که زباله‌هاو فاضلاب شهری هم امانش را بریده‌اند.
khorram
واقعا خرمشهر باید بیست و دو سال پس از پایان جنگ، مشکل فاضلاب و آب شرب داشته باشد؟
khorramshahr
در کنار رود کارون موزه‌ای هم تدارک دیده‌اند با همان در و دیوارهای سوراخ سوراخ و کلی اشیا و وسایل و پوتین‌ها و قمقمه‌های رزمندگان و عکس‌های دیدنی و تأثربرانگیز از خرمشهر قبل و بعد از جنگ و ادوات جنگی که هنوز هم بعضی ها کنارشان عکس یادگاری می گیرند.
 khorram
khorram
khorram
اینجا را که می‌بینی، یعنی این‌که یادگارها و خرابی‌های جنگ باید در همین موزه جمع‌آوری و حفظ شوند و خارج از موزه، پس از محوخرابی‌ها ، همه چیز از نو ساخته شود تا خون زندگی دوباره در رگ‌های شهر جریان یابد. کاری که در تمام نقاط جنگ دیده دنیا و حتی کشور خودمان انجام شده و می‌شود. این وظیفه بدیهی دولت‌هاست. ولی معلوم نیست چرا خرمشهر از این قاعده مستثنی شده. تو گویی قرار است تمام شهر با حفظ همه خرابی‌هایش موزه دائمی جنگ باشد.
khorram
همین محرومیت‌ها و کم‌توجهی‌ها باعث شد بسیاری از خرمشهری‌های اصیل به شهرهای دیگر ایران یا کشورهای دیگر جهان مهاجرت کنند. خرمشهر نه از «سازندگی» و «اصلاحات» خیری دید  و نه از «مهرورزی» طرفی بست، همان ماند که بود.
khorram
آنها که در بازسازی کشورهای دیگر اعم از «دوست و همسایه» و «دوست و برادر» این همه شوق نشان می‌دهند، چرا و با چه توجیهی چشم روی خرمشهر و مشکلات بی‌شمارش می‌بندند؟
khorram
واقعا کدام وجدان بیدار و منصف، می‌پذیرد که ایران در بازسازی «عراق» مشارکت کند ولی حال و روز خرمشهرش اینگونه باشد؟
khorram
 انصافتان را شکر!  حال واحوال جوان خرمشهری که میراث‌دار جنگی است که بر پدرانش و شهر و دیارش تحمیل شده، باید این باشد که از فرط بیکاری و رخوت، گوشه خیابان چرت بزند؟
khorram
 حالا واقعا حق مردم خرمشهر پس از تحمل آن همه دشواری و آوارگی، این است؟ حق مردم خرمشهر به کنار، حق  در و دیوار خرمشهر هم این نیست.
khorram
شاید خرمشهر بیش از «ستاد دائمی بزرگداشت آزادسازی خرمشهر» به «ستاد دائمی بازسازی خرمشهر» نیاز داشته باشد.
دیدار از خرمشهر جداّ کار دشواری است، حتی اگر خرمشهری نباشید، اما این را بدانید که خرمشهر هنوز که هنوز است زیباترین و سرخ‌ترین غروب دنیا را دارد. بی‌تردید.
khorram
 
 عکس ها: کیوان کثیریان
منبع : خبر انلاین
 
این مطلب به تاریخ آدینه ناهید شید 31 اردیبهشت ماه شاهنشاهی برابربا
31 اردیبهشت ماه شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۲۲, چهارشنبه

اینجا آفریقا نیست اینجا قلب ایران (خوزستان ) است!!!



اینجا افریقا نیست اینجا دل ایران ( خوزستان ) است

 
با درود و سلام خدمت شما سروران . خدا رو شاکریم که استفاده بهینه از گروه داریم میکنیم و داریم به عنوان یک جوان ایرانی و عاشق آب و خاک مناطق محروم این مرز و بوم رو به مسئولین نشون میدیم تا مسئولین دلسوزمون همت کنند و کمکی که به کشور دوست و همسایه عراق می کنند یک هزارم هم به هموطن بکنند.


ارسال کننده این ایمیل سرکار بانوی گرامی یگانه از اعضاء فعال تالار گفتگوی ایران ویج میباشد
yegane

اینجا خوزستان است . پاره تن كشور ایران. اگر روزی قلب این منطقه نتپد كشور ایران فلج خواهد شد. مردم این استان بر روی دریای نفت زندگی میكنند و هزینه های كشور از فروش نفت این منطقه تهیه میشود و خود اینچنین از نبود بهداشت و آب آشامیدنی و دیگر امكانات ایتدایی زندگی محروم است.اینجا خوزستان است. تصاویر زیر سطح زندگی مردم در نواحی اهواز مركز استان خوزستان را نشان میدهد.
 1- روستای محروم دحیمیه بستان

2-روستای محروم دغاغله اهواز
3-روستای محروم حموله
4-گاومیش آباد

 


















































مردم روستای حموله از نبود آب آشامیدنی رنج میبرند .


آبی با صدها میكروب و ویروس مختلف برای آشامیدن مردم روستای حموله



برای جلوگیری از بیماریهای بیشتر مردم مجبور به جوشاندن آب هستند



نمونه آب آشامیدنی در روستای حموله

 
این مطلب به تاریخ 22چهار شنبه تیر شید 2569 شاهنشاهی برابر با
22 شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۱۳۸۹ اردیبهشت ۱۷, جمعه

معروفترین بافت تاریخی ایران(در اصفهان) در شرف نابودی











فايل صوتي همايش در پيوندهاي زير قابل دسترس است:

معروف‌ترین بافت تاریخی ایران در شُرُفِ نابودی

به همّت دیده‌بان یادگارهای فرهنگی و طبیعی ایران، همایش «ميراث فرهنگي اصفهان در خطر» در طی دو روز در تالار موزه‌ي فرش تهران با شرکت جمعی از کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی برگزار شد. به گفته کارشناسان اگر فاصله مترو تا سی‌وسه پل از 200 متر کمتر باشد سی‌وسه پل قطعاً فرو خواهد ریخت در حالی که فاصله‌ی امروز آن کمتر از 40 متر است. ازدیاد رفت‌وآمد در چهارباغ و تسریع تخریب مسجد طلاب که کلکسیون کاشی‌کاری جهان است و نابود کردن بافت تاریخی برجسته‌ی ایران و جهان، از آشکارترین پی‌آمدهای عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ است در حالی که پیش از این، گزینه‌ی دیگر، خیابان شمس‌آبادی، مورد تأیید قرار گرفته بود و این عدم رعایت نظر کارشناسی باید مورد پی‌گیری جدّی حقوقی قرار گیرد.
در روز نخست همایش، چهارشنبه چهاردهم اسفندماه، نخست حسن ظهوری، خبرنگار گزارشی از روند ساخت مترو در چهارباغ از نگاه ناظری بیرونی ارایه داد. گزارش وی با نمایش عکس‌هایی از قطع درختان کهن‌سال چهارباغ که از 40 تا بیش از 100 سال عمر داشتند همراه بود که چگونه در خیابان چهارباغ پایین بیش از 100 درخت برای ساختن ایستگاه مترو قطع شده است.
دکتر محمدعلی دادخواه، وکیل دادگستری که به وکالت بیش از هزار تن از شهروندان اصفهانی پی‌گیر این موضوع بود، سخنران دوم همایش بود. وی ضمن ارایه‌ی شرحی کامل از تاریخچه‌ی شهر کهن اصفهان و اهمیت میراث فرهنگی آن، به بیان خلاف‌های حقوقی صورت‌گرفته در ساخت مترو پرداخت.
وي گفت: «خيابان چهارباغ عباسي نخستين اثري است که در سال 1310 در فهرست ميراث ملي به ثبت رسيده است. و گفته مي شود که هرچند اين خيابان به دوره صفوي مربوط است اما طرح آن از دوره تيموريان ريخته شده است.»
دادخواه همچنين با طرح قوانين مربوط به حقوق بشر و عضويت ايران در سال 1354 در کنوانسيون حقوق بشر گفت: «ايران موظف به رعايت نکات پيمان نامه حقوق بشر است و طبق پيمان 27 کنوانسيون وين هيچ کشوري نمي تواند به خاطر قوانين داخلي، معيارهاي جهاني را ناديده بگيرد.»
 دادخواه در اين همايش با نگاهي به روند شکل گيري و پيگيري پرونده عبور مترو از زير خيابان چهارباغ گفت: «در زمان شکايت شخص انديشمندي به نام محمد جرقويه بازپرس شعبه 5 دادگستري اصفهان بود. ايشان لطف بزرگي در حق اين پرونده کردند و پس از معلق گذاشتن شکايت از قضات اداره حقوقي استعلام کردند که آيا طرح چنين شکايتي درست است يا نه. از ميان 11 قضات اداره حقوقي 10 قاضي راي به سلامت اين شکايت دادند و حتي اعلام کردند که چنين شکايتي در زمره امر به معروف و نهي از منکر قرار مي گيرد.»
 به گفته وي همانطور که در قانون آمده است، امر به معروف و نهي از منکر وظيفه دولت بر ملت و ملت بر دولت است. وي گفت: «پس اين حق مردم است که آقاي مشايي را امر به معروف و نهي از منکر کنند.»
دادخواه در ادامه بخشي از روند مطالعات انجام گرفته روي محور چهارباغ را که توسط متخصصان از جمله دکتر اسپهبد و استادان دانشگاه صنعتي اصفهان صورت گرفته است توضيح داد و اعلام کرد که تمامي آنان خطر عبور مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي را تاييد کردند.
دادخواه افزود: «پس از آن بازپرس شعبه 5 دستور توقف فعاليت مترو را صادر کرد اما کساني که اين خطوط را عبور مي دادند باز هم بدون توجه به دستور قضايي به کار خود ادامه دادند و مترو از زير خيابان چهارباغ عباسي عبور کرد.»
 وي گفت: «در قانون آمده است که هريک از مسئولان دولتي و کشوري که از حکم قضايي پيروي نکنند از پست دولتي خود منفصل شده و تحت پيگرد قانوني قرار مي گيرند. اين در حالي است که نه شهردار اصفهان و نه مسئولان مترو چنين سرنوشتي نداشتند. گويا قانون براي همه يکسان نيست.»
در پايان نخستين روز همايش اصفهان در خطر، "رضا نيکپور"، دبير ديده بان يادگاري هاي فرهنگی و طبيعي ايران گفت: «برگزاري چنين همايش هايي عنوان کردن نقدهاي سازنده در کمک به سازمان ميراث فرهنگي است و آن ها نبايد ما را در مقابل خود ببينند. »
وي در ادمه گفت: «ما نه دشمن ميراث فرهنگي هستيم و نه دشمن توسعه. اما معتقديم که راهکارهايي وجود دارد که اين دو مي توانند در کنار هم وجود داشته باشند.»
وي در پايان افزود: «تا کنون اخبار ضد و نقيض بسياري درباره عبور مترو از زير خيابان چهارباغ منتشر شده است و مسئولان شهر اصفهان بارها حرف هاي خود را به صورت ضد و نقيض عنوان کرده اند.»
در ابتدای روز دوم همایش، پنج‌شنبه پانزدهم اسفندماه، دکتر محمدرضا اسپهبد، کارشناس برجسته‌ی حفر تونل و عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات در خصوص عبور مترو از محور تاریخی چهار باغ گفت: وجود آثار تاریخی فراوان، مشکلاتی مانند نوع خاک - دو لایه‌ای بودن خاک رس- بالا بودن سطح آب اصفهان و رزونانس به‌وجود آمده در محورهای عبور مترو باعث می‌شود که گزینه‌ی عبور مترو از محور چهار باغ را نادیده بگیریم. گزینه‌ی عبور مترو در این شهر و خصوصاً در زیر چهار باغ به عنوان محور شاخص اصفهان به لحاظ ژئوتکنیکی، آسیب‌های فراوانی به این محور تاریخی وارد می‌کند.
وی در ادامه گفت: سوال می‌شود که چطور در شهر تاریخی پاریس مترو احداث شده و مشکلی هم به‌وجود نیامده است. درجواب باید گفت اعتراض‌های بسیاری در آن هنگام صورت گرفت و فجایع بسیاری در آن زمان اتفاق افتاد و هم اکنون نیز تأثیر مخرب آن بر روی بخش‌های تاریخی این شهر ادامه دارد، به‌طوری که مهندس سازنده‌ی مترو برای عبور از بخشی از موزه‌ی لوور، آماده است تا در هر همایشی اعلام کند که کارش اشتباه بوده است و امروز اگر می‌خواست آن کار را انجام دهد چنین چنین اشتباهی را مرتکب نمی‌شد.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: ما گزینه‌ی خیابان شمس آبادی را به عنوان یک حاشیه‌ی امن پیشنهاد دادیم. این خیابان به علت دور بودن از آثار تاریخی و داشتن خاک بهتر و عمق بیشتر آب گزینه‌ی مناسبی است و این، مورد تأیید نیز قرار گرفت. ولی متأسفانه شنیده‌ها حاکی از آن است که تونل مترو مجدداً باز شده و همچنان برعبور مترو از زیر محور چهارباغ اصرار می‌شود.
وي با اشاره به حضور مرحوم دكتر آيت‌الله‌زاده شيرازي به‌عنوان ناظر سازمان ميراث فرهنگي در جلسه‌هايي كه براي عبور مترو از چهارباغ اصفهان برگزار مي‌شدند، اضافه كرد: زماني كه در جلسه‌ها در اين‌باره صحبت مي‌شد، دكتر شيرازي با گريه مي‌گفت، چرا اين‌ها مي‌خواهند، اين كار را انجام دهند؟
در ادامه‌ی این مراسم، مجتبی کنعانی، کارشناس معماری و ابنیه‌ی تاریخی میراث اصفهان در خصوص شهر تاریخی اصفهان گفت: اصفهان شهری است که بی‌منظور به‌وجود نیامده و در دوره‌های مختلف تاریخی دست‌خوش تغییرات بسیار بوده که اوج شکوفایی آن را در دوران صفویه شاهد هستیم. در این دوره طرح از پیش تعیین‌شده و جامع برای اولین بار دراصفهان و در تاریخ بشر اجرا می‌شود که اضافه کردن دو محور جدید و حفظ قسمت تاریخی و قدیمی از مفاد آن بوده است. این محورها عملا به منظور توسعه شهری و جلوگیری از دست‌کاری و تخریب بافت تاریخی پیش‌بینی شده‌اند.
وی در ادامه گفت: در این طرح با دیدگاهی منطقی، اصفهان مدرن بررسی شده است در حالی که امروزه با عبور مترو از بافت تاریخی و با نادیده گرفتن چنین طرح‌های کارآمدی، با فاجعه‌ای بزرگ روبه‌رو می‌شویم که اثرات مخرب خود را در وجوه مختلف بر پیکره‌ی زیبای این شهر تاریخی خواهد گذاشت.
کنعانی وجود ایستگاه اصلی مترو در میدان امام حسین (دروازه دولت) و وجود برج جهان‌نما را تهدید‌ی جدّی بر بافت تاریخی اصفهان دانست و افزود: کاربری تجاری- فرهنگی برج جهان‌نما در آینده‌ی نزدیک به تنهایی باعث تزریق جمعیتی بالغ بر 400 هزار نفر به این قسمت از بافت تاریخی و لطمات جبران‌ناپذیری می‌شود.
این کارشناس میراث فرهنگی در ادامه افزود: خطر عبور مترو از محور شرق به غرب خطر بسیار بالایی دارد و علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیری که به بافت تاریخی در مسیر این محور وارد می‌کند، باعث به‌هم خوردن شکل جمیعتی اصفهان نیز می‌شود.
آخرین سخنران همایش، علیرضا روحانی، از فعالان سازمان‌های مردم‌نهاد و سخنگوي ائتلاف ملي حاميان ميراث فرهنگي اصفهان در خصوص عبور مترو از بافت تاریخی گفت: متأسفانه در شرایطی داریم به استقبال سال نو می‌رویم که عروس شهرهای مشرق زمین- بهشت ثانی- دست‌خوش کج‌سلیقگی‌ها و سوءمدیریت‌های بسیاری می‌شود.
روحانی با شرح پیشینه‌ای در خصوص فعالیت مترو اصفهان گفت: در سال 81-80 بحث اجرایی شدن پروژه‌ی مترو اصفهان محقق شد و در همان زمان اختلاف‌هایی میان میراث اصفهان و مجریان این پروژه و شهرداری شروع شد و بر اساس مصوبه‌ی شورای ترافیک اصفهان مقرر شد مترو از چهار باغ عبور کند این حرکت باعث پی‌گیری میراث اصفهان شد چرا که چهارباغ درسال 1310 ثبت ملی شده و هر نوع دخل و تصرّفی در آن نیازمند اجازه از میراث بود.
او گفت: در اسفند 81 و به استناد مشاوره با یک شرکت فرانسوی مقرر شد مترو ازخیابان شمس‌آبادی عبور کند و به هیچ‌وجه وارد بافت تاریخ نشود. در تابستان 85 در شعبه‌ی 5 دادسرای عممومی اصفهان، دستور قضایی توقف عملیات احداث مترو و توقیف رییس قطار شهری اصفهان شد. این مسأله به فراموشی سپرده شد و دراسفند 85 شورای عالی ترافیک در مصوبه‌ای دیگر اعلام کرد که مترو اصفهان به هیچ‌وجه نباید از چهار باغ عبور کند و باید به سمت خیابان شمس‌آبادی متمایل شود.
روحانی افزود: عبور مترو از زیر خیابان چهارباغ باعث نگرانی شدید مردم اصفهان و دوستداران میراث فرهنگی در سراسر کشور شد و بر این اساس 16 تشکّل غیردولتی تحت عنوان «ائتلاف حامیان میراث اصفهان» خواستار پاسخ‌گویی مسؤولان و جلوگیری عبور مترو از محور چهار باغ شدند.
پافشاری بکتاش، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی اصفهان بر گزینه‌ی عدم عبور مترو از چهار باغ به برکناری ایشان منجر شد و منجر به ریاست معاون اسبق شورای شهر اصفهان و طرفدار جدی عبور مترو از محور چهار باغ شد!
روحانی هشدار داد:  کارشناسان شهرسازی و معماری معتقدند اگر فاصله مترو از 180 یا 200 متر کمتر نباشد سی و سه پل قطعاً فرو خواهد ریخت در حالی که فاصله امروز ان کمتر از 40 متر است.
وی افزود: هنوز هم می‌شود جلو فاجعه را گرفت و از مسؤولان خواست چشمان خود را بر روی حقیقت باز کنند.
این فعال مدنی توضیح داد: اظهارات ضد و نقیض ریس میراث اصفهان و متولیان میراث فرهنگی کشور و عدم پاسخگویی مسؤولان قطار شهری اصفهان عملا بر این بحران دامن زده است. عبور مترو از محور تاریخ چهار باغ و هم‌چنین محور تاریخی شرق به غرب علاوه بر صدمات جبران‌ناپذیر به بافت تاریخی بنا به نظر کارشناسان مختلف صدمات عمیق زیست‌محیطی نیز به اصفهان وارد می‌کند و باعث مختل شدن جریان آب‌های زیرزمینی و ایجاد فاجعه در شهر می‌شود.
وی اشاره کرد: از طرف دیگر از آن‌جایی که پایه‌ی تمام بناهای تاریخی اصفهان – به خاطر عدم زلزله‌خیزی منطقه - از گِل شفته و خرده‌سنگ تشکیل شده‌اند عملا توان تحمل لرزش‌هایی را که معادل 2 ریشتر در هر بار عبور مترو است، ندارند.
روحانی در پایان پرسش‌هایی را مطرح کرد: چرا این محور کاملا در زیر محور تاریخی اصفهان مطرح شده؟
چرا یک نفر از کارشناسان میراث فرهنگی ناظر بر آن نیست؟ چرا رییس میراث که از طرفداران جدی عبور مترو از چهار باغ و پیش از آن، از مخالفان کاستن از بنای برج جهان‌نما بوده است هم اکنون باید در این سمت باشد؟
 
 در همايش «ميراث فرهنگي اصفهان در خطر» مطرح شد:
تردد در محور دروازه‌دولت بزرگ‌ترين خطر براي اصفهان است
قطار شهري درحال مشوش كردن خواب آرام سي‌وسه پل پير است
كارشناس مطالعات تونل‌هاي‌ راه‌آهن كشور تأكيد كرد: عبور مترو از زير چهارباغ اصفهان به‌عنوان يك شهر تاريخي و گردشگری، كار درستي نيست، چون سطح آب در اين منطقه بسيار بالاست.
به گزارش خبرنگار بخش ميراث فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا اسپهبد كه در دومين روز همايش «ميراث فرهنگي اصفهان در خطر» در تالار موزه‌ي فرش در تهران سخن مي‌گفت، ادامه داد: من فكر مي‌كردم، اين صحبت به حدود پنج سال پيش مربوط است كه گفت‌وگوهاي زيادي در اين زمينه انجام شدند.
وي با اشاره به اين‌كه در هر زمينه‌اي، نخست مطالعه لازم است، گفت: حدود 12 سال پيش، مدتي در يكي از شركت‌هاي مهندسي اصفهان با انجام مطالعات لازم در اين زمينه، به اين نتيجه رسيديم كه به‌دليل شرايط ناهمگن دشت آبرفتي اصفهان، تونل مترو نبايد از زير خيابان چهارباغ عبور كند. اكنون متأسفانه در اين زمينه كم‌لطفي مي‌شود و اين كم‌لطفي از سوي كساني است كه در قالب بعضي از مسؤولان اين كار را انجام مي‌دهند.
عضو هيأت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم تحقيقات بيان كرد: در نه متري سطح زمين در منطقه‌ي چهارباغ، سطح آب زيرزميني بالاست. هم‌چنين دو طبقه لايه‌ي رس در اين منطقه است. به همين دليل، از نظر سطح آب، خاك و منطقه‌ي چهارباغ، با مشكلاتي روبه‌رو هستيم. اين موارد به‌لحاظ ژيوتكنيكي براي ايجاد سازه‌اي مانند مترو مشكل‌زا هستند.
وي با اشاره به عبور مترو از پاريس و لرزش‌هايي كه در ساختمان‌هاي خيابان شانزه‌ليزه به‌شكل شبانه‌روز احساس مي‌شوند، اظهار داشت: چرا ما اين مشكل را مضاعف مي‌كنيم، درحالي‌كه وضعيت در منطقه‌ي اصفهان به‌لحاظ آبرفتي بودن بدتر از وضعيت زمين در پاريس است.
او ادامه داد: هرچند در تكنولوژي امروز، از نظر آب با مشكل روبه‌رو نيستيم و آب‌هاي سطحي را مي‌توان جمع‌آوري كرد، مانند كاري كه در تونل‌هاي مترو در تهران انجام شد، ولي در اصفهان با دو مشكل نوع خاك و تكان‌هايي كه ايجاد مي‌شوند، روبه‌رو هستيم. از همه مهم‌تر، آثار تاريخي هستند كه در پايين خيابان چهارباغ قرار دارند.
وي با اشاره به وجود مدرسه‌ي چهارباغ در سمت راست اين خيابان و مشكلاتي كه به‌دليل حفر تونل در اين منطقه ايجاد مي‌شوند، گفت: ما اعلام كرديم كه براي عبور مترو، چهارباغ را نديده بگيريد و حتا پس از بررسي‌هاي لازم، اعلام شد كه عبور مترو از خيابان شمس‌آبادي هيچ اشكالي ندارد.
عضو هيأت مديره‌ي كانون بازنشستگان سازمان انرژي اتمي ايران بيان كرد: در جلسه‌هاي متعددي كه در اين زمينه برگزار شدند، قرار بود مترو از خيابان شمس‌آبادي عبور كند، حتا يونسكو و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري به اين مسأله رأي مثبت دادند؛ ولي متأسفانه اكنون مي‌شنويم كه گويا حتا تونل در مسير چهارباغ زده شده است و اصرار دارند كه مترو را از اين مسير عبور دهند.
اسپهبد با اشاره به طراحي بي‌نظير شهر اصفهان از نظر گردشگري، زيبايي و معماري، گفت: من از مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري مي‌خواهم، تا عمق فاجعه به جايي نرسيده است كه همه‌ي ما در اين مصيبت واقعي‌ قرار گيريم، جلوي اين كار گرفته شود.
وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري درباره‌ي اين‌كه اگر مسير مترو به سمت خيابان شمس‌آبادي تغيير كند، آيا مشكل نوع خاك در اين مسير كم‌تر است؟ اظهار كرد: مشكلاتي كه ما در مسير چهارباغ داريم، وجود عمق بيش‌تر آب و لايه‌هاي رسي با يك ضخامت ضعيف‌ترند. اين درحالي است كه در مسير شمس‌آبادي، اين مشكلات بسيار كم‌ترند.
او در پاسخ به اين پرسش كه از چه زماني بررسي درباره‌ي اين مسأله آغاز شد؟ گفت: حدود 12 سال پيش، بررسي‌هايي انجام شدند و اعلام شد كه عبور مترو از چهارباغ، خطرناك است. حتا در آن زمان، پس از بررسي‌هاي انجام‌شده، مسير شمس‌آبادي به‌عنوان گزينه‌ي برتر مشخص شد. هم‌چنين مطالعات زمين‌شناسي و حفاري‌هاي انجام‌شده نشان دادند كه چهارباغ محيط مناسبي براي عبور مترو نيست.
اين مدرس دانشگاه اعتقاد دارد: عبور مترو از زير زاينده‌رود، هيچ اشكالي ندارد و ما ترس و واهمه‌اي براي عبور مترو از زير درياچه نداريم، چون با روش‌هاي تكنولوژي مي‌توان مشكل آب و عبور تونل را از زير رودخانه برطرف كرد؛ ولي مشكلي كه وجود دارد، اين است كه تونل نبايد به كوله‌هاي دو طرف پل سي‌وسه پل نزديك شود.
به گزارش ايسنا، يك كارشناس معماري و مرمت بناهاي تاريخي اصفهان نيز در سخناني با دادن توضيح‌هايي درباره‌ي از زمان پيدايش شهر اصفهان تا كنون و وضعيت اين شهر به‌دليل عبور مترو، اظهار داشت: با افزايش بيش از حد جمعيت در اصفهان در سال‌هاي 1363 و 1364 بحث‌هايي كه پيش از انقلاب اسلامي درباره‌ي سيستم حمل‌ونقل مدرن مطرح شده بودند، باز هم سر باز كردند. پس از آن، با تصويب طرح قطار شهري اصفهان، شركت P.B.C بررسي‌هاي نخست را براي اين پروژه انجام داد. سپس شركتي از فرانسه با درنظر گرفتن مسايل جمعيتي اصفهان، در همان زمان اعلام كرد كه مترو براي اصفهان مخرب است، چون شكل جمعيتي اين شهر را برهم مي‌ريزد و اثرهاي مخربي را به‌دنبال دارد.
مجتبي كنعاني با نشان دادن نقشه‌ي عبور مترو از دو مسير شرق به غرب و شمال به جنوب اصفهان، ادامه داد: محور شرق به غرب مترو، خطر اصلي است، چون از نظر فني، اين محور بايد از زير بازار نقش جهان و سردر قيصريه عبور كند.
وي با اشاره به برخورد دو محور شمالي ـ جنوبي و شرقي ـ غربي در ميدان دروازه‌دولت اصفهان، گفت: اين نقطه دقيقا جايي است كه برج جهان‌نما ساخته شده و اين خود سبب بروز مشكلاتي است، چون اگر هر 15 دقيقه يك‌بار قطار زيرزميني در اين ايستگاه توقف داشته باشد و بخواهد جمعيت زيادي را تخليه كند و از سوي ديگر، روزانه تعداد زيادي از مردم در برج جهان‌نما تردد داشته باشند، بافت تاريخي اصفهان لطمه‌ي غيرقابل تصوري را مي‌بيند.
او افزود: عبور و مرور و تردد در محور دروازه‌دولت، بزرگ‌ترين خطري است كه اصفهان و بافت تاريخي آن را تهديد مي‌كند. هرچند مطالعاتي زيادي درباره‌ي ديگر مسايل اين بافت انجام شده‌اند، ولي متأسفانه به اين موضوع توجهي نشده است. بحث‌هاي جمعيتي به ديدگاه‌هاي بالاتري نياز دارند كه در اين زمينه تصميم‌گيري كنند.
به گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين همايش، سخنگوي ائتلاف ملي حاميان ميراث فرهنگي اصفهان با اشاره به مشكلاتي كه در زمينه‌ي عبور مترو از چهارباغ، شهر تاريخي اصفهان را تهديد مي‌كنند و سخنان متناقضي كه از سال 1381 تا كنون توسط مسؤولان پروژه‌ي مترو اصفهان، شوراي شهر و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان بيان شده‌اند، گفت: متأسفانه در شرايطي، به سال جديد وارد مي‌شويم كه عروس شهرهاي مشرق‌زمين دست‌خوش كج‌سليقگي‌هاست.
عليرضا روحاني ادامه داد: قطار شهري اصفهان اكنون زير زاينده‌رود و با فاصله‌ي كم‌تر از 43 متر حفر شده و درحال مشوش كردن خواب آرام چند ساله‌ي سي‌وسه پل پير است.
وي با طرح اين پرسش كه چه اصراري است، تونل مترو از زير محور تاريخي اصفهان در چهارباغ عبور كند؟ گفت: چرا يك نفر از كارشناسان ميراث فرهنگي ناظر بر اين مسأله نيست؟ چرا امين‌پور ـ رييس سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان اصفهان ـ كه زماني به‌عنوان عضو شوراي شهر اصفهان با برداشتن يك آجر از برج جهان‌نما مخالفت مي‌كرد، بايد بر صندلي رياست سازمان ميراث فرهنگي استان اصفهان بنشيند؟
او از رحيم‌مشايي پرسيد كه آيا زمان آن نرسيده است كه اقتدار سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري را نشان دهيد؟
وي بيان كرد: امروز متأسفانه حتا مشخص نيست، نخاله‌هاي تونل‌برداري مترو اصفهان در كجا تخليه مي‌شوند. البته تا زماني كه ريل‌هاي راه‌آهن در تونل كار نشده‌اند و قطار عبور نكرده، فاجعه‌اي رخ نداده است. پس هنوز هم مي‌توان مديران شهري اصفهان را سر عقل آورد و جلوي زياده‌خواهي‌هاي آن‌ها را گرفت.
سخنگوي ائتلاف حاميان ميراث فرهنگي اصفهان تأكيد كرد: با يك حمايت همه‌جانبه از سوي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري كشور و افكار عمومي، مي‌توان جلوي اين فاجعه‌ي تاريخي و ملي را گرفت.
به گزارش ايسنا، در اين همايش برخي كارشناسان ميراث فرهنگي و معاون دفتر حقوقي سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري حضور داشتند.
دیده بان یادگار های فرهنگ ایرانی

این مطلب به تاریخ آدینه ناهید شید 17 اردیبهشت ماه شاهنشاهی برابر با
17 اردیبهشت ماه شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد. 

۱۳۸۹ اردیبهشت ۸, چهارشنبه

کشف مومیائی حسن آباد سنندج


                                                                 فیلم مربوط به مومیائی

لطفا تا قبل از اينكه دير بشه اطلاع دهید

 کشف  موميايي حسن آباد سنندج


نخست دهم اردیبهشت روز شاخ آب (خلیج) فارس بر تمامی ایرانیان خجسته و همایون باد 
به نام نامی شاخ آب (خلیج) همیشگی فارس
 کشف مومیائی :
( این مطلب قبلا" در رسانه ها گفته شده بوده اما باز هم بخوانید و اطلاع بدهید)
در حين عمليات تعريض جاده مسير شهرک حسن آباد- سنندج، 5 قبر تاريخي کشف شدند. مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري کردستان طبق کارشناسي هاي اوليه، قدمت اين قبرها را 3 هزارسال تخمين زدند. در اين قبرستان كه مردگان به صورت چمباتمه‌اي دفن شده اند، اشيائي همچون نيزه هاي جنگي، دست بند مفرغي و کاسه هاي سفالي نيز کشف شده است. شاهدان عيني که در ساعات ابتدايي کشف اين گورها قادر به ديدن آنها شدند، اظهار مي دارند که يکي از اين قبرها مربوط به يک پادشاه مي باشد (فيلم کوتاه مربوط به آن در بالای همبن صفحه هست ).

اين جسد به صورت سالم در يک تابوت قرار داده شده که لايه ي بيروني آن را سرب و ساروج و لايه ي داخلي آن طلاکاري شده است. طول اين تابوت دقيقاً به اندازه ي طول جسد مي باشد. در کنار سر اين جسد يک(يا دو) جعبه ي طلايي و با محتويات اشيايي از جنس طلا، در کنار آن يک نيزه و در روي سينه و ميانه ي بدن آن دو شيه، يکي به شکل ماهي و ديگري به شکل عقاب قرار دارند. روي اين دو صفحه کلماتي به زبان ميخي حک شده است. همچنين در پشت سر جسد و بر ديواره ي تابوت، تصويري حک شده ديده مي شود. نکته ي قابل توجه در اين جسد،  سالم بودن جسم است. اين جسد حتي به شيوه ي موميايي هاي کشف شده در پارچه ي قرار داده نشده و با اين وجود تمام نقاط آن کاملاً سالم مانده اند. تصاوير مربوط به چهار جسد ديگر در تلويزيون محلي کردستان پخش شده، اما تصوير مربوط به اين پادشاه تاکنون در تلويزيون جمهوري اسلامي و شبکه ي محلي کردستان پخش نشده است. به گفته ي مردم محلي، با توجه به اينکه سرقت آثار تاريخي کردستان همواره از سوي بعضي مسئولين صورت گرفته است، اين نگراني وجود دارد که اين جسد نيز همچون موارد ديگر به سرقت برود. قبرستان کشف شده در فاصله 500 متري تپه باستاني زاگرس سنندج قرار دارد که در فهرست آثار ملي ثبت شده است.. تصاويري از موميايي بي نظير پيدا شده در منطقه حسن اباد سنندج-اين موميايي پيدا شده که حين خاکبرداري در جاده سنندج حسن اباد پيدا شده احتمال مي رود اين موميايي متعلق به دياکو پادشاه ماد مي باشد متاسفانه تا کنون هيچ گونه اطلاعي از سرنوشت اين موميايي در دست نيست. بنا به اظهار نظر شاهدان موميايي توسط يک هليکوپتر ناشناس به محل نامعلو مي انتقال داده شده است.
سازمان ميراث فرهنگي در موزه فقط چند تکه استخوان را نشان عموم مردم داده اند و فقط به اين اکتفا کرده اند ولي تصاوير گرفته شده خلاف آن را نشان مي دهند. تابوت پيدا شده تمام از طلا پوشيده شده بوده است.



  
این مطلب به تاریخ چهارشنبه 8 اردیبشت ماه 2569شاهنشاهی برابر با
8اردیبهشت ماه 1389شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد. 
 

۱۳۸۹ اردیبهشت ۳, جمعه

چرا کوروش را ستایش میکنم؟

نخست اردیبشهت گان بر تمامی ایرانیان خجسته و همایون باد 
هر روزمان شادی و خرمی باد
ما ایرانیان غم و غصه و جنگ و ستیزه کردن هارو نمیخواهیم


 چرا کوروش را ستایش میکنم؟:


کورش را ستایش می کنم نه بخاطر عنوان پادشاهی اش. نه بخاطر قصرهای پرشکوهش. نه بخاطرجواهرات سلطنتی اش و نه بخاطر کشور گشایی های بی مانندش.
کوروش را ستایش می کنم بخاطر آن نبوغ درخشانی که، همه در خدمت انسان و برای انسان بکار گرفته شد و اولین برگ های زرین احترام به آزادی و آزادگی را در تاریخ جوامع انسانی، پر رنگ و درخشان بنام ایرانی به تاریخ ارمغان داد..
کوروش را ستایش می کنم بخاطر آن هوشمندی بی نظیر - پیچیده در حریری از عاطفه و عشق - که کاخ ها و راه ها و شهرهای میهن اش را با کارگران حقوق بگیر بنا کرد و بر قانون بردگی و استتثمار انسان از انسان ، نه در حرف، که در عمل، خط بطلان کشید.
کوروش را ستایش می کنم بخاطر آنکه حرمت انسانی را ارج گذاشت و برای اولین بار در تاریخ جهان، اسرای جنگی را برای کسب ثروت به خدمت نگرفت و همگی آنان را به سرزمینشان امکان بازگشت داد.
کوروش را ستایش می کنم بخاطر آنکه به زنان ایرانی، همچون مردان آزاده ایرانی، ارج و ارزشی شایسته ومناسب داد و خود بعنوان پوینده ِ صادق آرمان های انسانی خویش، در تمام عمر یک زن اختیار کردوبعد از مرگ او، چنان در غم اش، شوق از دست داد که همسر دیگری اختیار نکرد.
کوروش را ستایش می کنم بخاطر اینکه به ثروت اندوزی و حرص و آز، به دیده تحقیر نگریست و هر چه از دشمنان خونخوارش در جنگ ها به غنیمت گرفت سخاوتمندانه به سرداران و سربازان و خدمتگزاران ایران بخشید.
کوروش را ستایش می کنم به خاطر اینکه سرزمین ایران و مردم پارس را عزت و احترام جهانی داد و در تمامی قلمروی وسیع اش، نیکی را جایگزین زشتی کرد .شرف انسانی را بر غریزه حیوانی استیلا داد و شعور و بینش ِ تمدن ساز را جایگزین جهل و نعصب ناشی از بربریت ساخت و اولین پایه های آرمان انسانی را هوشمندانه بنا نهاد.
کوروش را ستایش می کنم بخاطر آرمان های نیک خواهانه اش. روش درست اش در مدیریت ناب و هنوز تازه اش و همچنین در پایه گزاری و ساخت آنچیزی که امروز تمدن انسانی نامیده می شود.
کوروش را ستایش میکنم بخاطر احترام عمیق اش به شهروندان پارسی. بخاطر وفاداری دائمی اش به آنچه که با دشمتانش عهد کرد و به آنچه که با آنان پیمان بست – نه به ماه و یک فصل و یک سال- که در تمام طول سلطنت اش.
کوروش را ستایش می کنم بخاطرشرافت بی بدیل اش در تمامی لحظات پیروزی و بخاطر عدالت گستری بی مانندش در همه سرزمین پارس.
و اشک حسرت و تاسف می ریزیم بر سرنوشت دردناک ملتی که بزرگترین و درخشان ترین فصول تاریخ اش را به فراموشی سپرد. ابرمردان سرزمینش را پشت غبار جهل و تعصب گم کرد. نابخردانه دل به موهوم و خرافه داد. کودکانه ، عقل را خوار و زشت شمرد. مدعیان شیاد بیگانه بی تمدن را تاج تقدس بر سر نهاد و زهر عفونت ِ بنگیان بی چراغ ِ عقل باخته را حلوا حلوا کنان بر کام تلخ زندگی اش جاری ساخت و تاریخ امروزش را اینچین دردناک و... غم انگیز و... خونین،   سرنوشت داد
اشک و تاسفی شرمسارانه، بر نادانیهای ملتی که من نیز از اویم. 



این مطلب به تاریخ  آدینه ناهید شید 3شهریور ماه 2569شاهنشاهی برابر با
3شهریور ماه 1388شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۱۳۸۹ فروردین ۲۸, شنبه

به دوران اقتدار ایلامیان و هخامنشیان و ساسانیان سفر کنید

به دوران اقتدار ايلاميان ، هخامنشيان , ساسانیان

ايلام يا آلمااتو با مرکزيت ماداکتو پايتخت باستاني ايلاميان آغاز سفرکنید به ديار غيور مردان کرد و لر سفري که از دل تاريخ ايلام از زمان ايلاميان آغاز خواهد شد و به کرمانشاه ديار مردان پهلوان خيز سرزمين شيرين و فرهاد ختم خواهد شد .
از ميان کوههاي زاگرس عبور خواهيد کرد و با ديدن پل گاوميشان ،اوج هنر معماري در پل سازي را از يادگاران دوره ساساني خواهيم ديد و در دل طبيعت زيباي بهاري ايلام به طبيعت گردي خواهيم پرداخت .



به تنگه بهرام چوبين خواهيد رفت و ياد و خاطره اين سردار ايراني را در دل طبيعت زنده نگاه خواهيد داشت . 


براي نمايش

از بلنداي کوه ،درياچه هاي دوقلوي سياه گاو را به نظاره خواهيد نشست که به آرامي از دل کوه جوشيده اند.

براي نمايش
به شهر ايلام عروس زاگرس گذري خواهيد کرد و از خانه والي با موزه زيباي عشاير آن به تاريخ کهن ايلام نگاهي خواهيد انداخت .
شهر باستاني ساساني سيمره را که در غربت و تنهايي خود در کنار دره شهر(ماداکتو) به خوابي چندين هزار ساله رفته است را بيدار خواهيد نمود تا با گلهاي شقايقي که بر بلنداي بامهاي خانه‌هاي آن جوانه زده است ما را ميزباني کند .
و در اخر گذري به ديار فرهاد خواهيم داشت و سوز عشق آتشين فرهاد را در تخته سنگهاي فرهاد تراش خواهيم ديد و اوج قدرت داريوش هخامنشي  را که در سنگ نگاره هاي بيستون حک شده است را به نظاره خواهيد نشست
به طاق بستان که نشان قدرت پادشاهان ساساني است خواهيد رفت و در اين بين ناخنکي هم به غذاهاي محلي کرمانشاه خواهيد زد : دنده کباب و خورشت خلال‌بادام و شيريني‌هاي کرمانشاهي و...........  مخصوصا دنده کباب جمشيد !!

و در پايان در ميان بقاياي معبد آناهيتا ، نيايشگاه و محل قداست آب گشتي خواهيد زد و با خاطراتي از دوران تمدن ايلاميان و هخامنشيان و ساسانيان به تهران بازخواهيد گشت . 


براي نمايش بزرگترين اندازه كليك كنيد
و ...
چرا نشستي هنوز؟؟!! كوله‌پشتي‌هاتون رو ببنديد...

این مطلب به تاریخ شنبه کیوان شید 28 فروردین ماه 2569شاهنشاهی برابر با
28فروردین ماه 1389شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.

۱۳۸۹ فروردین ۱۹, پنجشنبه

شیرزنان افتخار آفرین تاریخ ایرانزمین (قسمت آخر)



شير زنان افتخار آفرین تاریخ ایران زمین
( قسمت آخر )




 
با درود  خدمت شما سروران .
اين ها همه كوروش هايي ديگر هستند از ايران زمين اين خاك پاكي و رستگاري

اين رايانامه ( ايميل ) اخر از شيرزنان است كه براي شما ارسال ميشه اما يادمان باشد كه " از شيرزن ايراني هر چه گوي كم گوي كه سزوار ستايش است ".  اين  رايانامه قطره اي كوچك از درياي دلير مردي اين شيرزنان بود و هست اميد واريم تمامي شيرزنان ايراني كه نامشان را نتوانستيم در اينجا بياوريم ما را بخشيده و به ما تواني آريايي بدهند تا به هدف والاي گروه ايران ويج كه " شناساندن بيشتر ايران و آريايي به ايراني امروز " برسيم .

اگه ما يادي از كوروش ميكنيم بايد بگيم كه اين بزرگ مرد ايران و ايراني اولين كسي بود كه به دنيا قانون بشر رو هديه كرد تنها مردي بود كه عدالت را از ايران به جهانيان هديه كرد و تنها مردي بود كه هيچ كشوري را براي غارت و خون ريزي فتح نميكرد اين كاري بود كه چنگيز كرد ، اسكندر كرد وهمچنین اعراب برای مسلمان کردن ما و ... اما كوروش به ما تبعيض نشدن رو ياد داد و به راستي اين مرد شايسته ستايش است و اين حال و روز امروز مقبره كوروش شايسته اين بزرگ مرد نيست .

گروه ايران ويج محليست براي معرفي بزرگ مردان تاريخ ايران همچون ستار خان و باقر خان ، ميرزا كوچك خان  و هر كسي كه به ايران و ايراني خدمت كرده ما ستايشش ميكنيم و احترام قائليم از ترك و كرد و لر و گيلك و مازني و هر شهر و استاني كه باشد.

( بچه هاي تاجيكي و افغاني كه ايميل زدند و گلايه كردند يادشون نره كه اين عزيزان شايد 300 ساله از ايران جدا شدند و ما انها رو هم ايران ميدونيم ) اما اشتباه نشه ما نژاد پرست نيستيم و نمي گيم كه فقط ايران و آريايي نه خير ! ما ميگيم اگه هر كسي به انسانيت و بشريت خدمت كرد وظيفه ما هست ازش ياد كنيم  كه باز هر چقدر انجام بديم كم هست و خواهد بود. 


 حرف آخر:
راه در جهان يكي است و آن راه راستي است


آرياتــس

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

 
يكي از سرداران مبارز و دلير هخامنشيان در سالهاي پيش از ميلاد. مورخــين يوناني در چندين جا نامي از وي به ميان
اورده اند.


پريــــن
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌
 

بانوي دانشمند ايراني.
او دختر کي قباد بود كه در سال 924 قبل از مــيلاد هزاران برگ از نسخه هاي اوستا را به زبان پهلوي براي ايندگان از گوشه و كنار ممالك اريايي گرداوري نمود و يكبار كامل ان را نوشت و نامش در تاريخ ايران زمين براي هميشه ثبت گرديده است.



آرتادخـــت
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

وزير خزانه داري و امور مالي دولت ايران در زمان شاهنشاهي اردوان چهارم اشكاني.
به گفته كتاب اشكانيان اثر دياكونوف روســــي خاور شناس بزرگ او ماليات ها را سامان بخشيد و در اداره امور مالي كوچكتـــــرين خطايي مرتكب نشد و اقتصاد امپراتوري پارتيان را رونق بخشيد.
چنانچه برآمده است٬ از کارهاي بزرگ او در گردآوري دارايي کشور٬ يکي جلوگيري از هزينه هاي بيهوده به ويژه درباريان و ديگري گرفتن باج و خراج از درآمد توانگران بوده است.



فــرخ رو


نام او به عنوان نخستين بانوي وزير در تاريـــــخ ايران ثبت شده است.
وي از طبقه عام كشوري به مقام وزيري امپراتوري ايران رسيد.




فرانّـــک
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

همسر آبتين و مادر فريدون که در رهاندن و زنده ماندن فريدون از دست دژخيمان ضحاک رنجها برد و در به قدرت رسيدنش نقش اساسي داشت.

 


پــوراندخت و آزرميــدخت
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


پوراندخت شاهنشاه ايران در زمان ساساني بود و زني بود كه بر بيش از 10 كشور آسيايي پادشاهي ميكرد. او پس از اردشير شيرويه به عنوان بيست و پنجمين پادشاه ساساني بر اريكه شاهنشاهي ايران نشست و فرامانروايي نمود.
پوران خسرو منظور پوراندخت دختر خسرو پرويز است که زني با کفايت و خردمند بود ولي متأسفانه به علت وضع آشفته و نابسامان آن دوران و جنگهاي طولاني ايران و روم در زمان خسرو پرويز و نفوذ دين مزدک و نارضايي مردم از وضع موجود و در يکي از دشوارترين شرايط تاريخي ايران حکومت کشور را چند ماهي در اختيار داشت و پس از مرگ او حکومت به آزرمی دخت رسيد.

 

ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


ملکه آزرمي دخت، آزرم، آزرمي، (۶۳۰م يا ۶۳۱م) (به معني دختر پير نشدني) شاهنشاه زن ايراني و سي و دومين شاهنشاه ساساني، دختر خسروپرويز پسر هرمز پسر انوشيروان ملقب به عادله كه پس از خواهر خويش پوراندخت لشكريان او را در تيسفون بپادشاهي برداشتند.  فرمانرواى خراسان، سپهبد فرخ‌هرمز که يکى از مدعيان جدى سلطنت بود، ملکه را به همسرى خواست. در حالي که آزرمى‌دخت علناً وعده‌ى ازدواج به او داد، در نهان تدارک قتلش را ديد (بنا به فرهنگ معين چون "آزرميدخت نمي‌توانست علنا مخالفت کند"). رستم، پسر فرخ‌هرمزد، به خون‌خواهى پدرش لشکر به پايتخت کشيد و پس از سرنگوني آزرمى‌دخت، ملکهٔ ساساني را نابينا کرد. آزرمي دخت چهار ماه پادشاهي کرد. از کيفيت وفات اين ملکه اطلاعي در دست نيست.

 


پاره اي از اشعار حکيم فردوسي در باره ي پوران دخت و آزرمی دخت:
يکي دختري بود پوران بنام     چو زن شاه شد کارها گشت خام
بزرگان برو گوهر افشاندند       بران تخت شاهيش بنشاندند
چنين گفت پس دخت پوران که من     نخواهم پراگندن انجمن
کسي راکه درويش باشد ز گنج     توانگر کنم تانماند به رنج
مبادا ز گيتي کسي مستمند     که از درد او بر من آيد گزند
ز کشور کنم دور بدخواه را     بر آيين شاهان کنم گاه را


يکي دخت ديگر بد آزرم نام     ز تاج بزرگان رسيده به کام
بيامد به تخت کيان برنشست     گرفت اين جهان جهان رابه دست
نخستين چنين گفت کاي بخردان     جهان گشته و کار کرده ردان
همه کار بر داد و آيين کنيم       کزين پس همه خشت بالين کنيم
ر آنکس که باشد مرا دوستدار     چنانم مر او را چو پروردگار
کس کو ز پيمان من بگذرد      بپيچيد ز آيين و راه خرد





منيــــژه
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


دختر افراسياب که بيژن سردار معروف ايراني دلباخته او گرديد و به بند اسارت افراسياب افتاد و به دستور افراسياب او را به چاهي که به همين نام معروف است انداختند تا سرانجام رستم که خود را به صورت بازرگاني درآورده بود توانست او را نجات بخشد.



کتايـــون
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌



دختر قيصر روم همسر گشتاسب شاه و مادر اسفنديار و يکي از اولين کساني که کيش زرتشت را پذيرفت. موقعي که اسفنديار به دستور گشتاسب مي خواست به جنگ رستم برود کتايون به سختي با رفتن او مخالف بود و او بخردانه پند داد ولي اسفنديار نپذيرفت و در جنگ با رستم کور و سپس کشته شد و کتايون با غم و دردي جانکاه به سوگ فرزند نشست.



همـــــــــا
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

دختر اسفنديار و خواهر بهمن و ملکه نامداري از سلسله کيانيان.



نگان - نگان زن
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


که در لغت به معني کامروا و پيروزمند است. وي از سرداران ساساني بود که با تازيان دلاورانه جنگيد. دلاوريهاي شکوهمندانه او در جنگهاي چريکي با سپاه تازيان زبانزد ايرانيان بود و تازيان بهنگام حمله هاي او از مقابلش پا بفرار ميگزاردند.



آپارنيک
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

همسر رستم فرخزاد که همچون يک شير زن، به همراه او تا آخرين قطرهُ خون با تازيان متجاوز دليرانه جنگيد.



سورا
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

در لغت به معني گلگون رخ٬ که دختر اردوان پنجم بود و سمت سپهبدي داشت و دست راست پدر بود و در جنگها دلاورانه همراه پدر مي جنگيد.



کُرديـــه
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌

خواهر خردمند بهرام چوبين (در دوره ساسانيان)
بهرام چوبين كه يكي از اهالي شهر خفر جهرم و از كردان بوده و خواهر بهرام به نام " كرديه" همسر اردشير بابكان بوده است.

کُرديـــه پس از برادرش٬ فرماندهي را به دست ميگيرد و در ميدانهاي نبرد٬ ‌آنچنان بيباکي و شايستگي از خود نشان ميدهد که همگان را به ستايش واميدارد. او در رده سپهسالاري سپاه برادرش در جنگ تن به تن با آ«تورآ» فرمانده نيروي خاقان چين٬ او را شکست ميدهد و سپاهش را تار و مار ميکند.

در اينجا ياد نوشتاري از استاد سعيد نفيسي به شرح زير افتادم:
"از زمان هخامنشيان در ميان طوايف چادرنشين فارس ما به نام كرد برخورد مي كنيم."


تاريخچه كردان در دوره هخامنشيان:
در اين كه كردها از ن‍‍ژاد اريايي هستند، حالا چه كردان پارس و چه كردان خراسان و كردان كردستان هيچ گونه ترديدي نمي باشد. كردها به همراه ساير آريايي ها يك مرتبه در چهارهزار سال پيش و مرتبه ديگر در ۳۴۰۰ تا ۳۷۰۰ سال پيش به فارس امده اند و شكي نيست كه در شمال فارس يعني دشتهاي مرودشت و دشت مرغاب كه مناطق پرآبي بوده اند مستقر مي شوند و اثاري چون پاسارگاد و تخت جمشيد و شهر استخر و غيره از آريايي ها در همين دشتها ساخته مي شود.




سوسن
ErrooorTM.CoM| گروه اینترنتی ايران ويج ( ارور سابق )‌


ملکه سوسن همسر يزدگرد سوم بود که بنا بدرخواست او يزدگرد شهر آ«جيآ» را که بعده ها به نام يهوديه شهرت گرفت، بنا کرد و در آن مکان دين يهود (يهوديان) را سکنا داد. محله يهودي نشين همدان را هم همين ملکه بنا نمود. در لنجان نزديکي اصفهان، يک مرکز ديگري مودجود مي باشد که از آثار همين ملکه مي باشد که با نام جديدي بنام پيربکران نامگزاري شده است.

يربکران شهر کوچکي در مرکز ايران (سي کلومتري غرب اصفهان) است. مقدس‌ترين عبادت‌گاه يهوديان در اين شهر است. پرفسور هرتسل باستان شناس سرشناس آلماني در يادداشت‌هاي خود در کتابي به نام تاريخ باستان شناسي ايران مي‌گويد "در منطقه‌ي فلاورجان اصفهان اثر ديگري از ملکه سوسن همسر يزدگرد سوم يافتم که به اسم پيربکران خوانده مي‌شود. "سارا (سَرَح) بت آشر" (يعني سارا دختر آشر) نوه‌ي حضرت يعقوب است. کسي که براي نخستين بار خبر زنده بودن حضرت يوسف را به يعقوب مي‌دهد، و يعقوب نيز به پاس اين خبر خوش او را به داشتن عمر جاودان دعا مي‌کند. سارا در محلي که اکنون به سارا خاتون معروف است، غيب مي‌شود و عمر جاودانه پيدا مي‌کند



چند تن دیگر از سرداران و جنگاوران زن در ایران باستان
نام تنی چند از سرداران و جنگاوران زن که از زمان مادها هخامنشیان٬ ‌اشکانیان و ساسانیان به جا مانده اند ولی شوربختانه از کارهایشان هنوز آگاهی چندانی در دست نیست٬ چنینند:


ورزا
در لغت به معنی نیرومند و توانا٬ سرداری از هخامنشیان.

هومی یاستِر
که از سرداران و بزرگان سپاه هخامنشی بود.

وهومسه
در لغت به معنی والاتبار و نیکزاده بزرگ٬ ‌از سرداران هخامنشی.

هومی یاستِر
در لغت به معنی دوست و هم پیمان و پشتیبان٬ از سرداران هخامنشی.

پریساتیس
در چم فرشته و زیبا٬ همسر داریوش دوم که پا به پای همسر و دختر به جنگها میرفت و پیکار میکرد.

آمسترس
در لغت به معنی هم اندیش و پشتیبان و یار٬ دختر داریوش دوم که پا به پای پدر در نبردها میجنگید.

سی سی کام
در لغت به معنی کامروا٬ ‌مادر داریوش سوم که هیچگاه در برابر اسکندر تسلیم نشد و همچنان جنگ را دنبال نمود.

استاتیرا
دختر داریوش سوم و از سرداران هخامنشی نیز بود.

آرتونیس
در زمان داریوش كبیر فرمانده ای شجاع بود نام شوهرش آرتاباز بود كه یكی از سپهبدان داریوش شاه بود.

داناک
در لغت به معنی باهوش و خردمند و فرزانه٬ از سرداران هخامنشی.

مهرمس
در لغت به معنی مهر بزرگ٬ ‌خورشید درخشان٬ از سرداران هخامنشی.

آذرنوش
در لغت به معنی پرفروغ آتشین٬ از شاهدختهای هخامنشی و هم سردار سپاه.

آسپاسیا
همسر کورش دوم که از سرداران او نیز بود.

آرتونیس
در لغت به معنی راست و درست٬ دختر آ«ارته بازآ» که او خود نیز سردار بزرگ داریوش بزرگ بود.

آپاما
در لغت به معنی گیرا٬‌ خوش آب و رنگ و زیبا میباشد، دختر آ«سپیتمنآ» که خودش از سرداران زمان هخامنشیان بود.


میترادخت
در لغت به معنی دختر مهر٬‌ دختر خورشید٬ ‌از سرداران اشکانی.


نوشین
سردارنامی ساسانی در زمان انوشیراوان دادگر



** با تشکر ازدوست وبلاگ نویسمان شاهین گرامی از وبلاگ ایران زمین به آدرس: 
http://www.zoroastrian-1.blogspot.com/  که زحمت کشیدند و بانوان زیر را هم به من معرفی کردند.
 آمیتیس:
آمیتیس نام 2 نفر در تاریخ هست.یکی دخت هوخشتره و دومی هم زن سرداری در زمان داریوش بزرگ
آمیتیس در زبان پارسی باستان به معنی گل سرخ است.
1-آمیتیس، دختر هووخشتره شاه ماد بود. هووخشتره برای استوارسازی اتحاد خود با نَبوپَلَّسَر شاه بابـل دختر خود آمیتیس را به همسری پسر نبوپلسر یعنی بخت‌النصر دوم در آورد. آمیتیس از زندگی در جلگه میان‌رودان دلگیر شد و برای کوه‌های بلند میهنش دلتنگی بسیار کرد. از این رو بُخت‌النصر دوم به عنوان هدیه برای همسرش دستور ساختن باغ‌های معلق بابل را داد تا بلندای دیوارهای آن برای آمیتیس حکم کوهساران را داشته باشد
2-اما آمیتیس دوم که داستانش به این قرار است که او همسر سرداری از سرداران هخامنشی در زمان داریوش بزرگ بوده که هنگامی که داریوش بزرگ این سردار را به میدان جنگ میفرستد این بانو و آن سردار تازه ازدواج کرده بودند . آمیتیس که تاب تحمل دوری همسر را نداشت پنهانی با او به میدان جنگ میرود و لباس زرم همسرش را میپوشد و دلیرانه میجنگد.هنگامی که داریوش بزرگ از بلندی ای نظاره گر میدان جنگ بوده رشادت او را میبیند او را فرا میخواند و از وی میخواهد کلاهخود خود را بردارد و خود را معرفی کند.پس اینکه پی به زن بودن وی میبرد از او میخواهد که توضیح دهد وگرنه محاکمه میشود.آمیتیس هم از عشق بی اندازه ی خود به همسرش و اینکه میخواسته در کنار همسرش باشد و... برای داریوش میگوید.داریوش بزرگ هم تحت تاثیر قرار میگیرد و از او و همسرش تقدیر کرده و پاداش بزرگی به آن دو میدهد
البته این داستان دوم خیلی قابل استناد نیست 


پوروچیستا:
پوروچیستا نام کوچک‌ترین دختر از سه دختر زرتشت، بود
نام و نام خانوادگی پوروچیستا بطور کامل پوروچیستا اسپنتمان هیچداسپان بود
پوروچیستا که در ایران باستان نام دختر بوده در دین یشت به معنای دانش والا آمده است
به عبارت دیگر واژه پوروچیستا به معنی پُربینش است
پوروچیستا از نخستین ایمان آورندگان به اهورا مزدا بوده است
در گات ها از هفت نفر به عنوان نخستین ایمان آورندگان یاد می شود که پوروچیستا نیز یکی از آنهاست
( این هفت نفر عبارتند از میدیوماه (پسر عموی اشو زردشت)، پوروچیستا (دختر کوچک اشو زردشت)، فرشوشتره (از خاندان ایرانی هوگو، پدر همسر اشو زردشت)، فریانا (از خاندان های تورانی) جاماسپ (از خاندان هوگو و همسر پوروچیشتا)، کی گشتاسپ و همسرش بانو هوتوسا (هر دو از خاندان های برجسته ایرانی) )
نحوه ازدواج پوروچیستا نیز بسیار جالب و نشان دهنده آزادی دختران ایران باستان در انتخاب همسرشان است
داستان پیوند دختر زرتشت، پوروچیستا در اوستا بخش یسنا، هات 53 (گات 53) آمده است که این داستان از دیدگاهای گوناگونی دارای ارزش فراوانی است. نحوه ازدواج پوروچیستا، بیانگر حقوق والای یک زن در نزر ایرانیان باستان است
در گات 53 نوشته شده است :
" ای پورچیستای اسپنتمان
ای جوانترین دختر زرتشت
اهورا مزدا آن کس را که به اندیشه نیک و به پاکی و راستی پایبند است به همسری تو می دهد ، پس با خرد خود همه پرسی کن و با پارسایی و دانش نیک رفتار کن "
این گفتار زرتشت یک حقیقت مسلم را آشکار می سازد و آن این است که دختر در آئین زرتشت درانتخاب همسر آزاد است و عقیده پدر بر او تحمیل نمی گردد
ایرانیان باستان (زرتشتیان) خرد مقدس و حق انتخاب را از نعمت های خدا به انسان می دانستند و بنابراین دختران خود را به صورت تحمیلی وادار به ازدواج نمی کردند
در قسمتی دیگر از گات 53 شاهد گواه گیری زرتشت از پوروچیستا و جاماسب (جاماسپ وزیر گشتاسب شاه بوده‌است. جاماسپ را از نخستین فیلسوفان ایرانی میدانند ) هستیم
این گواه گیری نمایان گر این است که ایرانیان برای ازدواج نزد موبدی می رفتند و او آنها را به همسری هم در می آورد
وسخن آخر این که پوروچیستا را می توان به عنوان نماد آزادی زن ایرانی در نظر گرفت . و داستان هایی که از وی نقل شده است نیز نمایانگر این است زنان نزد ایرانیان باستان دارای ارزش و احترام می بوده اند.



این مطلب به تاریخ آدینه ناهید شید 20 فروردین ماه 2569شاهنشاهی برابر با
20فروردین ماه 1389شمسی تحمیلی تازی و تازی پرستان نوشته شد.